עורך דין תאונות - COMPENSATION

כמה זמן לוקחת תביעת תאונת דרכים?

אם נפגעת בתאונת דרכים, גם אם מדובר בתאונה קלה. ראשית מומלץ ורצוי לפנות לקבל טיפול רפואי ראשוני ולתעד זאת כמה שיותר סמוך לקרות מועד התאונה. כל תיעוד רפואי יהיה חשוב לצורך הגשת תביעה או דרישה ראשונית לחברת הביטוח.

כמה זמן לוקחת תביעת תאונת דרכים?

הזמן בו יארכו ההליכים לפיצוי בנדון משתנים מאדם לאדם ותלויים גם בהתגבשות הנזק של הנפגע קרי – אין דומה פגיעה או חבלה קלה לפגיעה משמעותית יותר או חלילה, אובדן חיים כתוצאה מתאונת דרכים.

כדי למצות זכויות בגין נזק גוף של מי שנפגע בתאונה בין אם זה הנהג/נוסע או הולך רגל מומלץ לפנות לעורך דין בתחום כאשר חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975 הוא המסגרת החוקית ממנה זכאי נפגע בתאונת דרכים לפיצוי.

מהן האפשרויות למיצוי הליכים ו/או הגשת תביעה במקרה של תאונת דרכים וכמה זמן בערך אורך הליך כזה ? התשובה: כל מקרה ומקרה תלוי בנסיבותיו.

תוכן עניינים

הגשת מכתב דרישה לחברת הביטוח

בשלב ראשוני, ניתן באמצעות עורך דין בתחום, לפנות במכתב דרישה לחברת הביטוח המבטחת את הרכב בו נפגעת אם כנהג אם כנוסע ואם כהולך רגל במסגרתו מצרפים אישור משטרה לפיו דווח על אירוע התאונה זמנה ומיקומה וכן תעודת ביטוח חובה של הרכב ובו מתבקשת חברת הביטוח לפתוח תיק תביעה עבורך בגין התאונה תוך פירוט אירוע הפגיעה ונזקייך עד אותה עת.

לאחר מכן, על הנפגע לפעול בפנייה לטיפולים רפואיים בהתאם למצבו הרפואי הנדרש, אם זה בדיקות, טיפולי פיזיותרפיה וכיו"ב.

    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    מומלץ להמתין עד כשנה להתגבשות נזק בגין תאונת דרכים ולא למהר לסגור פשרה לפיצויים , שכן בתאונת דרכים יש וייתכן והנזק הרפואי יתגלה חודשים אחר כך כגון כאבי ראש, גב ועוד , נזקים שלא תמיד מתעוררים מיד עם קרות אירוע התאונה.

    עפ"י חוק, התיישנות בהגשת תביעה לבית משפט בגין נזק גוף כתוצאה מתאונת דרכים הינה בחלוף 7 שנים מיום קרות התאונה ,אולם קיימים מספר חריגים:

    1. אם מדובר בקטין (מתחת גיל 18) שנפגע בתאונה אזי תחילת ספירת ההתיישנות תחל בהגיעו לגיל 18 (כך שרק בהגיעו לגיל 25 תתיישן התביעה).
    2. אם מדובר בגילוי נזק מאוחר ממועד התאונה אזי ניתן לתובע 7 שנים ממועד גילוי הנזק ואולם לא מאוחר מ-10 שנים מיום התאונה.
    3. אם מדובר במקרה שהנפגע במצב של חוסר הכרה או מצב נפשי קשה ואינו יכול לפעול להגשת תביעה במקרה כזה תקופת ספירת ימי ההתיישנות תחל עם שובו להכרה של הנפגע או שיפור במצבו הנפשי המאפשר לו להגיש תביעה או אם מונה לו אפוטרופוס אשר יהיה עליו להגיש תביעה בנדון תוך 7 שנים מיום מינויו.

    הליך של הגשת מכתב דרישה וניהול מו"מ מול חברת הביטוח בגין פיצוי, לאחר התגבשות נזקו של הנפגע, עשוי לארוך בין מספר חודשים לשנה ויותר. הכול תלוי בהיקף הנזק, המסמכים הנדרשים, התיעוד הרפואי, מצבו של הנפגע והטיפולים בו, היקף הפשרה המוצעת וכיו"ב.

    אין טווח זמן מוגדר לבד מההתיישנות כאמור לעיל.

    הגשת תביעה לבית משפט

    באם קרתה תאונת דרכים כפי הגדרתה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים, קיימת אפשרות גם לפנות ישירות בהגשת תביעה לבית המשפט המוסמך בדרישה לפיצוי בגין הנזקים שנגרמו לאדם כתוצאה מהתאונה.

    קיימת אפשרות גם לפנות ישירות בהגשת תביעה לבית המשפט המוסמך בדרישה לפיצוי בגין הנזקים

    יש וייתכן  ותביעה זו תוגש משנדחה מכתב הדרישה לפיצוי לחברת הביטוח או משום שהצעת הפיצוי לא הייתה מקובלת על הנפגע לאור היקף נזקיו ועוד. במקרה כזה עסקינן בהליכי תביעה בבית משפט התלויים ביומן בית משפט , כאשר מרוץ ההתיישנות בנדון נפסק עם הגשת  התביעה לבית משפט.

    תביעה כאמור, יכולה לארוך זמן קצר או רב, תלוי בנסיבותיה, תלוי בהיקף הנזק, בדיונים שיקבעו בתיק באם התביעה תיסגר בפשרה בבית משפט או תימשך להליכי הוכחות ודיונים נוספים עד מתן פסק דין סופי. ועל כן אין תשובה אחת באשר לאורך זמן תביעה.

    יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי בתביעה בגין נזק גוף כל עוד הוכרה התאונה האחריות הינה מוחלטת ואין צורך להוכיח אשמים בתביעה כפי שקבוע בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. אולם, התגבשות הנזק ואורך הזמן להתגבשותו משתנה מאדם לאדם מפגיעה לפגיעה ויכול לנוע בין מספר חודשים לשנים. תביעה שכזו אינה ריצת ספרינט אלא ריצה למרחקים ארוכים וכדאי להמתין להתגבשות מלאה של נזקי הנפגע בתאונה.

    הליכים מול המוסד לביטוח לאומי

    יש מקרים וייתכן ותאונת הדרכים אירעה במסגרת תאונת עבודה.

    במקרה כזה לבד מפנייה לחברת הביטוח או בית משפט על הנפגע למצות הליכים גם מול המוסד לביטוח לאומי בהגשת תביעה לדמי פגיעה ואם נותרה נכות לאחר מכן יד לפנות בתביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה שעשויה לזכות את הנפגע בתאונה במענק חד פעמי או בקצבה חודשית (בקביעה של 20% נכות ומעלה).

    הליכים אלו אף הם אורכים זמן מרגע הגשתם ועד למיצוי ההליכים, כל מקרה לגופו.

    כך ייתכן שמדובר במקרה בו נותרה נכות ויש להגיש תביעה לדרגת נכות מעבודה ולהמתין לקיומה של עדה רפואית ולא ניתן לאמוד זמן מדויק לאורכו של הליך זה. יחד עם זאת הוא נדרש ומחויב במסגרת יתר ההליכים לפיצוי (מכתב דרישה והגשת תביעה) ומחובתו של אדם שנפגע בתאונת דרכים במסגרת העבודה למצות הליכים אלו תחילה.

    סיכום

    אין מענה חד משמעי כמה זמן אורכת תביעה לפיצויים בגין תאונת דרכים והיא משתנה לפי נסיבות כל תאונה ותאונה וכל נזק ובהתאם להליכים שהוגשו. מדובר בנזק גוף שלא תמיד במועד התאונה מתברר היקפו ולכן רצוי ומומלץ לפעול לטיפול הרפואי הנדרש ולהתייעץ עם עורך דין בתחום אשר בהתאם לנסיבות המקרה יוכל להאריך אומדן זמן מתאים לכל מקרה.

    *המופיע באתר Compensation אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין בו המלצה או חוות דעת. העושה שימוש בתוכן או המסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מידע חשוב נוסף