עורך דין תאונות - COMPENSATION

 תאונת אופנוע בלי טסט לאופנוע? מגיע לכם פיצוי מהביטוח!

חובת החזקת רישיון כלי רכב בתוקף, היא מכללי התעבורה המרכזיים ביותר. תקפותו של רישיון הרכב, בין אם דו גלגלי או רכב רגיל, מותנה בביצוע בדיקת כשירות לכלי הרכב, "טסט", כדי לוודא כי הוא תקין לעלות על הכביש מבלי לסכן את הנהג או את סביבתו. הטסט מבוצע במכון רישוי מוסמך שקיבל את אישור משרד התחבורה. ללא הצלחה בבדיקת הכשירות, כלי הרכב אינו מורשה לעלות על הכביש ורישיונו אינו מחודש.

נסעתי באופנוע ללא טסט ונפגעתי גופנית וממונית. באמת מגיע לי פיצוי מהביטוח??

אנו יודעים שכדי להיות זכאים לפיצוי מחברת הביטוח, הרכב או האופנוע חייב להיות מבוטח בפוליסת ביטוח תקפה. אם נהגתי באופנוע עם פוליסה תקפה אבל לא עברתי טסט ורישיוני אינו בתוקף, האם אהיה זכאי לפיצוי?

תוכן עניינים
  1. במספר פסקי דין הבהיר בית המשפט כי העדרו של רישיון נהיגה בתוקף בשל אי עמידה בטסט, אינה פוטרת את חברת הביטוח מתשלום ביטוח. חברת הביטוח טענה כי העדר טסט מעיד כי הרכב או האופנוע אינם כשירים לנסיעה והשימוש בו אינו חוקי.בית המשפט דחה את החזקה הזו וקבע שחברת הביטוח אינה יכולה ליהנות מהעובדה כי האופנוע היה ללא רישיון, ואין בכך כדי להעיד שהרכב אינו תקין לנסיעה על הכביש.חובת הטסט כפי שקבעה המדינה, אינה מקימה חזקה שלילית לפיה רכב שלא עבר טסט, אינו כשיר לנסיעה. חברת הביטוח חויבה לשלם פיצויים על הנזקים הממוניים.
  2. באשר לנזקי הגוף ­– כל אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים ובכלל זה תאונת אופנוע, זכאי לפיצוי בשל נזקי גוף. בנזקים אלו השאלה אם לנפגע היה רישיון בתוקף או ביטוח, אינה רלוונטית כלל.
  3. חשוב לציין כי הנוסע ללא טסט, אומנם זכאי לפיצויים בגין מעורבותו בתאונה, אך אין בכך כדי לפטור אותו מהעונשים הקבועים בשל נסיעה ללא רישיון ובכלל זה: קנס, נקודות ועד שלילת רישיון זמנית או צמיתה.
  4. במקרים רבים חברת הביטוח מנסה להתנער ממחויבותה לתשלום פיצויים ומנסה לטעון כי עצם הידיעה של רוכב האופנוע שהוא נוהג ללא טסט, יש בה כדי להעלות את אשמתו התורמת של הנהג ל-100%, וממילא לפטור את חברת הביטוח מתשלום הפיצויים.ייעוץ וייצוג משפטי של עורך דין תאונת אופנוע, יכול לסייע בידיכם במאבק נגד חברת הביטוח אשר תנסה לגרור אתכם להליכים משפטיים.

    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      יופי. אז למה בכלל לעשות טסט?

    1. רגע רגע. חובת החזקת רישיון בתוקף המותנה במעבר בדיקת רישוי (טסט) היא חובה שהמדינה הטילה על כל בעל רכב, זאת על מנת להבטיח, עד כמה שניתן, את כשירות כלי התחבורה העולים על הכביש. אדם הנוסע ללא טסט, צפוי לעונשים הבאים:
    • נהיגה ללא טסט עד חצי שנה – דו"ח וקנס כספי בסכום של 250 שקלים.
    • נהיגה ללא טסט עד שנה מיום פקיעת תוקף הרישיון – הנהג יקבל זימון לבית המשפט לענייני תעבורה. במרבית המקרים מסוג זה הענישה תתבטא בשלילת רישיון הנהיגה או בפסילתו על תנאי.
    • נהיגה ללא טסט מעל שנה – נהיגה זו היא עבירת תנועה חמורה שעלולה להוביל לשלילת רישיון הנהיגה של למשך שנה לפחות, ולקבלת שש נקודות חובה.
    1. אם חברת הביטוח התנתה תנאי מפורש בפוליסה ולפיו תוקפה מותנה בנהיגה עם רישיון בעל תוקף, הרי שלכאורה נהיגה ללא רישיון שבעטיה נגרם נזק לרוכב, תהיה בגדר הפרת ההסכם על כל המשתמע מכך. גם כאן התנהלות מושכלת של עורך דין תאונת אופנוע, יכולה לערער על תקפות התניה זו בפוליסה.
    2. יש לקחת בחשבון כי מעורבות בתאונת אופנוע ללא טסט מעל 12 חודשים, יתכן שאף היא לא תזכה בפיצויים בגין נזקי רכוש, שכן זו כבר התנהגות החורגת ממצבים שבהם אדם שכח שלא במתכוון או "פספס" את תאריך הטסט. כאן מדובר כבר בהתנהגות עבריינית שבית המשפט ודאי לא ייתן לה יד ולא ישמש לה עיר מקלט ויצדיק התנהגות כזו.

    מעורבות בתאונת אופנוע ללא טסט מעל 12 חודשים, יתכן שאף היא לא תזכה בפיצויים בגין נזקי רכושואם נפגעתי בתאונת אופנוע במהלך ביצוע הטסט, אהיה זכאי לפיצויים?

    מעשה שהיה בבעל אופנוע שניגש לבצע בדיקת תקינות במכון רישוי מוסמך. הנהג ביצע את הוראות הבוחן ועלה על מכשיר לבדיקת בלימה. במהלך הבלימה היזומה נזרק בעל האופנוע מהמסלול ונחבל. האם במקרה זה יהיה זכאי לפיצויים? התשובה חיובית. נהג האופנוע אכן זכאי לפיצויים מחברת הביטוח שלו, או במקרה שהחליט לתבוע את מכון הרישוי, מחברת הביטוח של מכון הרישוי.

    אגב, אופנוע ללא טסט שחנה בצידי הדרך וכלל לא היה בשימוש בעת התאונה והפגיעה בו, גם מזכה את בעליו לפיצוי מחברת הביטוח.

    אם נסכם נוכל לומר כי תאונת אופנוע ללא טסט, מזכה את בעל האופנוע בפיצוי מהביטוח. חברת הביטוח אינה יכולה להתנער מחיובה עפ"י הפוליסה בשל העדרו של רישיון בתוקף.

    חשוב לזכור כי רישיון בתוקף הוא חובה ולא רשות, וכי יתכנו מקרים של רשלנות חמורה או נהיגה תקופה ארוכה ללא טסט, שבהם בית המשפט לא ייתן ידו להמשך התופעה ולא יחייב את חברת הביטוח בתשלום נזקים ממוניים. גם כאן חשוב להדגיש כי ייצוג וייעוץ משפטי של עורך דין תאונת אופנוע יכולים לסייע לכם להקל בעונש שהושת עליכם כמו נקודות או שלילת רישיון, תוך ביסוס קו הגנה אפקטיבי וניצול חולשות התביעה שבגינן ניתן לבקש הקלה בעונש.

    *המופיע באתר Compensation אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין בו המלצה או חוות דעת. העושה שימוש בתוכן או המסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מידע חשוב נוסף