עורך דין תאונות - COMPENSATION

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים – חוק הפלת"ד

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים , תשל"ה-1975 או בשמו המקוצר: חוק הפלת"ד הינו חוק אשר מגדיר מהי תאונת דרכים שמזכה בפיצויים? מיהו נפגע בתאונת דרכים?  על מי חלה האחריות לפצות במקרה של תאונת דרכים ? אילו פיצויים קיימים ? ומה קורה אם אין ביטוח לנהג הפוגע או שמא מדובר בתאונת פגע וברח , מי הגוף שיכול לפצות את הנפגע במקרה כזה ? ועוד.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים – חוק הפלת"ד

בהתאם לחוק הפלת"ד זכאי אדם שנפגע בתאונת דרכים לפיצוי בגין נזקיו , בין אם הוא הנהג ברכב , נוסע או הולך רגל שנפגע מהרכב בתאונת הדרכים. כאשר קיימת בחוק אחריות מוחלטת, זאת אומרת שאין זה משנה מי אשם בתאונה וכל מי שנפגע כתוצאה מתאונת דרכים בהתאם לחוק הנ"ל יהיה זכאי לפיצויים בגין פגיעתו.

תוכן עניינים

להלן, ננסה לתת מענה לחלק מהשאלות הנ"ל אשר כאמור , התשובה להן מוגדרת בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

מהי תאונת דרכים?

ראשית, כאמור יש לבחון האם אירוע התאונה שנגרם הינו בגדר "תאונת דרכים" ? בהתאם לחוק הפלת"ד תאונת דרכים הינה " מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה" .

כאשר המושג "שימוש ברכב מנועי" הוגדר בחוק הפלת"ד ברשימה סגורה של שמונה שימושים שאדם עושה ברכב שהינם:

  • נסיעה ברכב.
  • כניסה לרכב.
  • ירידה מרכב.
  • החניית הרכב
  • דחיפה או גרירה של הרכב
  • טיפול דרך או תיקון דרך ברכב ( כגון – החלפת תקר לגלגל) שנעשה בידי הנהג או אדם אחר שאין זה מקצועו.
  • הידרדרות או התהפכות של הרכב לרבות, התנתקות של חלק מהרכב או המטען שבו תוך כדי נסיעה.
  • הינתקות או נפילה כאמור מרכב עומד או חונה כאשר לא מדובר בטיפול ברכב של מי שזה מקצועו וכאשר אין מדובר בטעינה של הרכב או בפריקת דברים ממנו כאשר הרכב חונה ( למשל: הוצאת מצרכים מהרכב כאשר הרכב חונה).

    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    מיהו הנפגע בתאונת דרכים

    באם קרתה תאונת דרכים כפי הגדרתה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים , יש לבחון מי נפגע בתאונה ולמי יש לפנות לשם קבלת פיצויים בגין  נזקים מהתאונה. הנפגעים יכולים להיות הנהג עצמו ברכב , נוסע ברכב , הולך רגל או מי שהיה מחוץ לרכב ונפגע ממנו בתאונה.

    על מי חלה האחריות לפצות את הנפגע בתאונות דרכים?

    כאמור, בחוק הפלת"ד ישנו עקרון של "אחריות מוחלטת" משמע, אין זה משנה מי אחראי לתאונה ואם הנהג היה אשם או לא? אין אשמה. וקיימת אחריות מוחלטת ומלאה של פיצוי לנפגע מאת הנהג ברכב הפוגע ו/או מי שהתיר לנהג לנהוג ברכב הפוגע – כאשר אם מדובר בנהג עצמו או בנוסע ברכב על חברת הביטוח המבטחת את הרכב הפוגע בביטוח חובה לשאת בפיצוי וכך גם לגבי הולך רגל שנפגע מהרכב הפוגע.

    אם מדובר במספר כלי רכב שהיו מעורבים בתאונת הדרכים יהיה כל נוהג ברכב אחראי לפיצוי של מי שנסע עמו אם נפגעו כאשר במקרה של הולך רגל או מי שנפגע מחוץ לרכב יהיו אחראים במצב זה כל הנהגים המעורבים בתאונה ביחד ולחוד.

    אם מדובר במספר כלי רכב שהיו מעורבים בתאונת הדרכים יהיה כל נוהג ברכב אחראי לפיצוי של מי שנסע עמו

    אולם, במקרה שלא ידוע מי הרכב הפוגע (למשל תאונת פגע וברח) או שאין לרכב ביטוח חובה אזי יהא זכאי הנפגע לפיצויים, למעט הנהג, מאת קרן מיוחדת שהוקמה במסגרת החוק לפיצוי נפגעי תאונת דרכים בשם "קרנית", כמפורט בחוק.

    זאת ועוד, אם מדובר בתאונת דרכים שקרתה גם במסגרת העבודה למשל בדרך או בחזרה לעבודה, יהא זכאי הנפגע גם לפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי בגין "תאונת עבודה" ובנדון עליו לפעול בהגשת תביעה מתאימה למוסד לביטוח לאומי.

    לאילו פיצויים זכאי נפגע בתאונת דרכים?

    באירוע של תאונת דרכים יכולות להיגרם לנפגע מספר פגיעות:

    פגיעה פיזית – נזק גוף ממשי , חבלה או חלילה אובדן חיי אדם.

    פגיעה נפשית – כתוצאה מטראומה בעקבות התאונה ונסיבותיה הפוגעת בתפקודו של האדם שנפגע בחיי היום יום.

    פגיעה כספית – כתוצאה מהפגיעה הפיזית והנפשית , כך  למשל:

    • אובדן כושר עבודה.
    • כאב וסבל מהתאונה.
    • הצורך בלקיחת עזרת צד ג' של חברים או בני משפחה או סיוע של בעלי מקצוע.
    • הוצאות על נסיעות מוגברות לטיפולים רפואיים וכיו"ב אם בעקבות התאונה אינני יכול לנהוג או לנסוע בכוחות עצמי.
    • הוצאות רפואיות בגין תרופות, טיפולים, עזרים רפואיים וכיו"ב.

    סיכום

    חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הינו חוק שמטרתו להבטיח שכל מי שנפגע בתאונת דרכים יפוצה ולשם כך נקבעה בחוק אחריות מוחלטת לנהג הפוגע כלפי כל הנפגעים בתאונה, לרבות כלפי עצמו וכן החובה בקיומה של חובת ביטוח לרכב למקרה חלילה של תאונת דרכים.

    *המופיע באתר Compensation אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין בו המלצה או חוות דעת. העושה שימוש בתוכן או המסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מידע חשוב נוסף