עורך דין תאונות - COMPENSATION

המדריך לנפגעי תאונות אופניים חשמליים

לפני כשנה הופיעה ידיעה מצערת במהדורות החדשות: קשיש בן 85 נהרג כתוצאה מפגיעה של אופניים חשמליים. על פי החשד, ילד שרכב על אופניים חשמליים במהירות רבה הפיל את הקשיש. הקשיש ספג מכה בראשו, ממנה לא הצליח להתאושש.

מקרה זה, שהסתיים במוות והגיע למהדורות החדשות, אינו מקרה בודד. מדי יום ביומו, נערים דוהרים באופניים חשמליים במדרכות ובכבישים במהירות גבוהה ומסכנים את הולכי הרגל – ילדים, מבוגרים וזקנים כאחד.

מבחינה משפטית, צצות כמה שאלות. ראשית: האם זה חוקי בכלל לנסוע באופניים חשמליים? שנית: בהנחה שהדבר חוקי – האם ישנה הגבלה על מהירות הנסיעה? שלישית: האם מותר לנסוע על המדרכה או רק על הכביש? רביעית: מי מפצה הולכי רגל שנפגעו על ידי רוכב האופניים? חמישית: האם תאונת אופניים נחשבת כתאונת דרכים?

תוכן עניינים

תקנות הבטיחות לאופניים חשמליים

ובכן, על פי החוק, אסור לרכב על אופניים חשמליים במדרכה. מותר להסיע את האופניים בזהירות, אם אין בכך הפרעה להולכי רגל, אבל אסור לרכב עליהם במדרכה.

רכיבה על אופניים מותרת אך ורק בכביש [בצד הימני, צמוד למדרכה] או בשבילים מסומנים המיועדים לאופניים. זאת ועוד, על פי תקנות מיוחדות שנכנסו לתוקף בשנת 2014, אסור לרכב על אופניים חשמליים שהספק המנוע שלהם גבוה מ-250 וואט. כמו כן, אסור לנסוע באופניים המסוגלות להאיץ למהירות הגבוהה מ-25 קמ"ש, וחובה לוודא כי האופניים מצוידות במנוע המפסיק את פעולתו כשמהירות הנסיעה מגיעה ל-25 קמ"ש.

תקנה נוספת קובעת כי ילדים מתחת לגיל 14 אינם רשאים לרכב על אופניים חשמליים כלל, ילדים מגיל 14 ועד גיל 16 רשאים לרכב רק על שבילים מסומנים המיועדים לרכיבת אופניים, ונערים מעל גיל 16 רשאים לנסוע גם על הכביש.

    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    פיצוי כספי בעקבות פגיעה מאופניים חשמליים

    אם נפגעתם על ידי רוכב אופניים, באפשרותכם לתבוע ממנו פיצויים בבית המשפט. נסיעה באופניים, כמו כל פעילות אחרת, מקיימת 'חובת זהירות' כלפי הסביבה. על כל אזרח להיזהר שמעשיו לא יפגעו בזולתו.

    משום כך, ניתן לתבוע פיצויים מרוכב אופניים שהתרשל בנסיעתו ופגע בעוברי אורח. כך, למשל, רוכב אופניים שדהר על המדרכה ופגע בכם, יהיה חייב לפצות אתכם על הפגיעה. נסיעה באופניים חשמליים על המדרכה איננה חוקית, ועל כן היא בבחינת רשלנות המקיימת עילה נזיקית כנגד רוכב האופניים. כמו כן, רכיבה על אופניים שאינם עומדים בתקן הנדרש בחוק היא בגדר רכיבה רשלנית המקיימת עילה נזיקית.

    רוכב אופניים שדהר על המדרכה ופגע בכם, יהיה חייב לפצות אתכם על הפגיעההאם תאונת אופניים חשמליים נחשבת תאונת דרכים?

    למותר לציין כי תביעה משפטית כנגד רוכב האופניים אינה דבר פשוט. ניהול תביעה משפטית על ידי מי שאינו רגיל בכך עלול לגזול זמן ומשאבים רבים, ויתירה מכך: לא תמיד ניתן להוכיח את רשלנותו של רוכב האופניים. נשאלת השאלה: האם ניתן להתייחס לתאונת אופניים חשמליים כתאונת דרכים, ועל ידי כך לזכות בפיצוי כספי אוטומטי לו זכאים נפגעי תאונת דרכים?

    התשובה היא: אופניים חשמליים אינם נחשבים כלי רכב לעניין תאונות דרכים. אמנם מותר לרכב על אופניים חשמליים בכביש, אך עדיין חוק ביטוח החובה אינו חל על רוכבי אופניים חשמליים. משום כך, לא ניתן לקבל פיצוי אוטומטי במקרה של תאונת אופניים חשמליים.

    *המופיע באתר Compensation אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין בו המלצה או חוות דעת. העושה שימוש בתוכן או המסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מידע חשוב נוסף