עורך דין תאונות - COMPENSATION

האם נהג ללא רישיון נהיגה זכאי לפיצוי בקרות תאונת דרכים?

ככלל, אדם שנפגע בתאונת דרכים, זכאי לקבל פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו לו.  האם הדבר נכון גם כשהנפגע לא מחזיק ברישיון נהיגה?

האם נהג ללא רישיון נהיגה זכאי לפיצוי בקרות תאונת דרכים?

נהיגה ללא רישיון נחשבת לעבירת תעבורה חמורה בעלת היבטים משפטיים וכספיים שונים.

תוכן עניינים

מתי רישיון הנהיגה לא בתוקף?

החל מאוקטובר 2021, לרישיון הנהיגה הישראלי תקף עד יום הולדתו ה-70 של בעל הרישיון. יצוין, שרישיון נהיגה יכול להיות בתוקף מבחינת התאריך, אבל להישלל מבעליו מסיבות שונות, לדוגמא, בגין אי כשירות הבעלים או עבירות תנועה וכדומה.

מהם הסוגים של עבירת נהיגה ללא רישיון?

נהיגה ללא רישיון – עבירה זו מתייחסת לנהג שלא קיבל רישיון מעולם, דבר המסכן את כלל הציבור. בעבירה זו, קיימת זכות לקצין משטרה להשבית את הרכב. העונש על עבירה זו כולל מאסר בפועל עד שנתיים ופסילת קבלת רישיון עתידי לתקופה של לפחות 3 חודשים.

נהיגה בזמן שלילת רישיון או בניגוד לתנאיו – עבירה זו נחשבת לחמורה והעונש עליה הוא מאסר עד 3 שנים ו/או קנס כספי גבוה.

    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    נהיגה ללא רישיון שמתאים לסוג כלי הרכב – עבירה זו מתייחסת לנהג שיש לו רישיון לרכב מסוג מסוים, אולם הוא נהג בסוג אחר של כלי רכב ללא רישיון מתאים. העונש על עבירה זו כולל קנס כספי ופסילת רישיון על תנאי. העונש ייקבע לפי מידת הוותק והמיומנות של הנהג ביחס למיומנות שנדרשת לצורך נהיגה בכלי הרכב בו נהג ללא רישיון מתאים.

    נהיגה ללא רישיון בתוקף – עבירה זו מתייחסת לנהג שיש לו רישיון נהיגה, אולם רישיונו לא בתוקף. מדובר בעבירה טכנית, שכן במרבית הפעמים היא קורית מאחר ובעל הרישיון לא שילם את אגרת הרישיון במועד. לכן, נחשבת לעבירה פחות חמורה והעונש עליה הוא –

    איחור בתשלום עד 6 חודשים -ברירת משפט/קנס.

    איחור בתשלום בין 6 חודשים לשנה – זימון למשפט, שבדרך כלל מסתיים בפסילה מותנית וקנס כספי.

    איחור בתשלום לתקופה של מעל שנה – זימון למשפט, שגם בדרך כלל מסתיים בפסילה בפועל וקנס כספי ובמקרים מסוימים, ייקבע כי הנהג יעבור פעם נוספת את מבחני הרישוי.

    תאונת דרכים עם רישיון נהיגה לא בתוקף

    חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי נפגעי תאונות דרכים שנהגו ללא רישיון נהיגה בתוקף, לא יהיו זכאים לפיצויים עבור נזקי גוף, עם זאת, החוק מחריג מצבים בהם רישיונם נשלל עקב אי כשירותם לנהוג.

    נפגעי תאונות דרכים שנהגו ללא רישיון נהיגה בתוקף, לא יהיו זכאים לפיצויים עבור נזקי גוף

    האם נפגע בתאונת דרכים שנשלחה עבורו הודעה בדבר שלילית רישיונו, אולם היא לא הגיעה לידיו יהיה זכאי לפיצויים?

    ככלל, במקרה שכזה הנפגע יהיה זכאי לפיצויים בגין נזקי הגוף שלו.

    בכדי שחברות הביטוח יוכלו לשלול פיצויים מנפגעי גוף, נטל ההוכחה שבעל הרישיון ידע על השלילה מוטל עליהם.

    יצוין, כי ככל שבעל הרישיון עשה פעולה כלשהי בכדי שההודעה בדבר שלילת הרישיון לא תגיע אליו, דינו כדין מי שידע על שלילת רישיונו, והוא לא יהיה זכאי לפיצויים בגין תאונת דרכים.

    נהיגה ללא רישיון שגרמה לנזקי רכוש

    כשאחת מעבירות נהיגה ללא רישיון מתבצעת בעת מעורב בתאונת דרכים שגרמה לנזקי רכוש, ניתן להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח במידה שקיים ביטוח מקיף או ביטוח צד ג' שלא מהווים ביטוח חובה.

    עם זאת, גם במקרה כזה חברות הביטוח נוהגות להפעיל את התנאי ששולל את תוקף הפוליסה במידה שהמבוטח נהג ברכב ללא רישיון או ללא רישיון תקף, ולכן הן לא יהיו מחויבות בתשלום פיצויים במקרה כזה.

    במצב שכזה, בית המשפט העליון פסק כי כאשר חברת הביטוח מנסה להתנער מחובתה לשלם פיצויים לפי הפוליסה בטענה שהמבוטח נהג ללא רישיון נהיגה בתוקף, יהיה עליה להוכיח שהמבוטח גם אכן ידע בפועל בעת התאונה שרישיונו לא בתוקף. לכן מומלץ ביותר טרם דרישת הפיצויים, להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתאונות דרכים וללמוד על זכויותיך.

    לסיכום, נהיגה ללא רישיון היא עבירה חמורה, עם זאת במרבית המצבים חברת הביטוח כן תצטרך לשלם פיצויים בגין נזקי גוף ונזקי רכוש לנפגע לפי הפוליסה במידה ולא הרימה את נטל ההוכחה כי המבוטח ידע בפועל שרישיונו לא בתוקף בעת התאונה.

    *המופיע באתר Compensation אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין בו המלצה או חוות דעת. העושה שימוש בתוכן או המסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מידע חשוב נוסף