עורך דין תאונות - COMPENSATION

תאונת אופנוע בזמן העבודה – מה חשוב לדעת?

תאונת אופנוע בזמן העבודה - מה חשוב לדעת?

תאונת אופנוע מוגדרת כ"תאונת עבודה" כאשר העובד נפגע בדרכו לעבודה, במהלך העבודה ובדרכו ממנה, ועצמאי אשר נפגע תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו. כך קובע חוק הביטוח הלאומי.

גם הולך רגל אשר נפגע מאופנוע במהלך עבודתו נחשב כנפגע תאונת עבודה. בתי המשפט הרחיבו את ההכרה בתאונות הדרכים, ולענייננו בתאונת אופנוע – כתאונת עבודה, ועל כך בהמשך.

ואם נפגעתי בדרכי לעבודה תוך כדי סטייה מהמסלול?

חשוב לדעת כי חוק הביטוח הלאומי מגדיר "תאונת עבודה" רק אם התרחשה באופן הקשור ישירות לעבודתו של העובד, הליכתו וחזרתו. יחד עם זאת מכיר הביטוח הלאומי במספר מצבים שבהם יוכר הנפגע כנפגע תאונת עבודה, גם אם התרחשה שלא בהקשר ישיר לעבודתו של הנפגע, וניתן מספר דוגמאות:

  1. רוכב אופנוע נוסע ללוות את ילדו הקטן לגן הילדים – בכל בוקר אותו רוכב עושה את דרכו לעבודה תוך סטייה לגן הילדים של ילדו.החוק מכיר בסיטואציה זו כתאונת עבודה אם מקום הורדת הילד או איסופו, הוא המקום הקבוע שבו מתבצעת הסטייה מהמסלול. לפי חוק זה, אם רוכב האופנוע "הקפיץ" את ילדו בבוקר למקום אחר שאינו המקום הקבוע, יתכן שתאונת האופנוע לא תוכר כתאונת עבודה.
  2. רוכב האופנוע סטה ממסלולו כדי להתפלל – החוק מכיר בסטייה קבועה של רוכב האופנוע ממסלול העבודה כדי להתפלל בבית הכנסת שבו הוא נוהג להתפלל בכל יום. שוב, הדגש על הקביעות שבסטייה מהמסלול למקום העבודה, או ממנו.
  3. בית המשפט בשבתו על מדוכת שאלת סיווג התאונה כתאונת עבודה אם לאו, מגלה לפעמים גמישות רבה יותר מהחוק היבש. לדוגמה, עובד שנסע לפגישת עבודה ובדרך עצר לקניות, לטענתו קניות צורך העבודה, ונפגע, הוכר כ"נפגע עבודה" למרות התנגדותו של הביטוח הלאומי.

    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    ככול שהסטייה ממסלול העבודה או ממנו, היא משמעותית יותר ואקראית באופן בולט, ייטה הביטוח הלאומי שלא לראות בתאונת האופנוע כתאונת עבודה. וכאן נעיר כי ייצוג הנפגע באמצעות עורך דין תאונת אופנוע יכול לסייע לנפגע להציג את עמדתו ולהוכיח כי הסטייה, הגם שהייתה משמעותית, דינה ליפול בגדר של סטייה מותרת ע"מ שהתאונה תחשב כתאונת עבודה.

    ייצוג הנפגע באמצעות עורך דין תאונת אופנוע יכול לסייע לנפגע להציג את עמדתו

    למה בכלל חשוב שהתאונה תוכר כ"תאונת עבודה"?

    כל תאונת דרכים, ותאונת אופנוע בכללה, המוגדרת כתאונת עבודה, חוסה תחת שני חוקים עיקריים שהם המקור החוקי לתביעה, בניגוד לתאונת דרכים "רגילה" שהתביעה בגינה מתבססת רק חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים:

    1. חוק הביטוח הלאומי – בגינו ניתן לתבוע את המוסד לביטוח לאומי בהכרה בנפגע כנפגע תאונת עבודה, ובשל כך את הזכויות הנלוות לכך, למשל: פיצויי אובדן הכנסה עקב התאונה, גמלת נכות, טיפול רפואי חינם, קבלת מענק חד פעמי או קצבה חודשית לפי שיעור אחוזי הנכות שנקבע לנפגע בוועדת הביטוח הלאומי ודמי פגיעה לתקופה של 90 יום מיום הפגיעה מחושבים לפי 75% משלוש המשכורות האחרונות של הנפגע, גמלת תלויים בני משפחתו של הנפטר, שיקום מקצועי ועוד.
    2. חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (ובכללם תאונת אופנוע) – לפי חוק הפיצויים, ניתן לתבוע את חברת הביטוח בשל נזקים שונים: הפסד שכר ואובדן כושר השתכרות, הוצאות רפואיות, עזרה מצד ג', כאב וסבל ועוד. לאחר הגשת התביעה, בית המשפט ממנה מומחה מטעמו אשר מעריך את היקף נזק הגופני שנגרם לתובע ואת השלכותיו הכספיות.בד"כ הערכת המומחה הבלתי תלוי "נדיבה" יותר מהערכת הוועדה המקצועית של המוסד לביטוח לאומי.בניגוד לתביעת נזיקין רגילה, הנפגע אינו נדרש להציג חוות דעת רפואית מטעמו, אלא רק מסמכים רפואיים המתארים את הנזקים. אם התובע קיבל פיצויים מהביטוח הלאומי, הרי אלו יקוזזו מהפיצויים שיקבל מחברת הביטוח. חשוב לציין כי החוק אינו מבדיל בין מקרה שבו הנפגע היה אשם לבין מקרה שבו הנפגע לא היה אשם. בכל מקרה הנפגע זכאי לפיצויים למעט חריגים של גרימת תאונה בכוונה ובזדון.

    גם בשאלה זו של הפניית התביעה למוסד המתאים, ייעוץ משפטי מקצועי של עורך דין תאונת אופנוע, יכול לחסוך לנפגע הליכים מיותרים ואף הליכי סרק, ובכך לתרום למיצוי הזכויות המשפטיות והכספיות של הנפגע התובע.

    האזינו: השתתפתי בפודקאסט 'מה הקייס' בתוכנית שעסקה בנפגעי תאונות אופנוע בעבודה:


    הייתי מעורב בתאונת אופנוע בזמן העבודה, אבל למעביד לא היה ביטוח?!

    מה קורה אם שליח פיצה, מחלק עיתונים או כל עובד אחר המשתמש באופנועו של המעביד היה מעורב בתאונת אופנוע ומתברר כי המעביד לא עשה ביטוח לאופנוע??

    אל דאגה. אם העובד שהשתמש באופנועו של המעביד לא ידע ולא היה עליו לדעת כי הוא נוסע ללא ביטוח, הרי שגם הוא זכאי לפיצוי, לא מחברת הביטוח שהרי אין מבטח, אלא מקרן "קרנית"  המטפלת בנזקי גוף ומפצה נפגעי תאונות דרכים שאין ביכולתם לתבוע מבטח על הנזק שנגרם להם.

    לסיכום: חשוב לדעת מתי תאונת אופנוע שבה היית מעורב יכולה להיחשב כתאונת עבודה כדי שתוכל לתבוע פיצויים גם מהביטוח הלאומי ולקבל את כל הזכויות המגיעות לך.

    פגיעה תוך כדי סטייה מתוכננת ורגילה ממסלול העבודה תוכר במקרים מסוימים גם כתאונת עבודה. אם נפגעת בתאונת עבודה עם האופנוע של מעבידך ונהגת ללא ביטוח, הרי שברוב המקרים אתה תהיה זכאי לפיצויים מאת קרנית. וכמו תמיד, ייעוץ וליווי משפטי בידי עורך דין תאונת אופנוע, יבטיח לך כי תקבל את מלוא המגיע לך מכל המוסדות המתאימים.

    תאונת אופנוע בזמן העבודה - שאלות נפוצות

    מהי הגדרת תאונת אופנוע בזמן עבודה?

    חוק הביטוח הלאומי קובע כי עובד שנפגע בדרכו לעבודה, במהלך העבודה, בזמן חזרתו מהעבודה או תוך כדי עיסוק במשלח ידו ובשל משלח ידו, מוכר כנפגע עבודה. גם רוכב אופנוע שהיה בדרכו לעבודה וביצע סטייה קלה מדרכו, נחשב כנפגע עבודה.

    מדוע חשוב שתאונת האופנוע תוגדר כתאונת אופנוע בזמן עבודה?

    תאונת עבודה מוכרת על פי שני חוקים שבגינם ניתן לתבוע את חברת הביטוח. גם על פי חוק ביטוח לאומי – ניתן לתבוע אובדן הכנסה, גמלת נכות, מענקים וכד', וגם על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים – ניתן לתבוע הפסד שכר, אובדן כושר השתכרות, כאב וסבל ועוד.

    מהם היתרונות לתביעה על פי חוק הפיצויים לעומת תביעה על פי חוק הביטוח לאומי?

    במהלך תביעת תאונת אופנוע בזמן עבודה, ממנה בית המשפט במקרים רבים מומחה רפואי מטעמו. המומחה מעריך את היקף הנזק הרפואי שנגרם לתובע וקובע את ההשלכות הכספיות בשל הפגיעה. בדרך כלל מומחה של בית המשפט ייטה לפסוק סכומים גבוהים יותר לעומת הערכת הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי. ובל נשכח כי מדובר לעיתים בסכומים גבוהים מאוד.

    ארעה תאונת אופנוע בזמן העבודה, אולם למעביד לא היה ביטוח. מה עושים?

    אם למעביד לא היה ביטוח על האופנוע, הרי שניתן לתבוע את קרנית שהיא קרן פיצויים לנפגעים שאין להם מבטח לתבוע אותו. הקרן מפצה על נזקי גוף ולא על נזקי רכוש. לכן חשוב להתייעץ עם עורך דין הבקי בתחום היודע לאיזה מוסד ולאיזו רשות יש להפנות את התביעה.

    *המופיע באתר Compensation אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין בו המלצה או חוות דעת. העושה שימוש בתוכן או המסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מידע חשוב נוסף