עורך דין תאונות - COMPENSATION

סטטיסטיקה של תאונות אופנוע בישראל

בכל שנה, אלפי ישראלים נפגעים בתאונות דרכים. רבות מתאונות אלה הן תאונות אופנוע. מאמר זה יעסוק בסטטיסטיקה של תאונות אופנוע בישראל.

סטטיסטיקה של תאונות אופנוע בישראל

מספר ההרוגים בתאונות אופנוע בישראל – במגמת עלייה

רוכבי האופנועים אינם מהווים אחוז גדול מהנהגים בישראל. למרות זאת, לא רק שמספר ההרוגים בתאונות אופנוע בישראל הוא גדול יחסית – הוא אף נמצא במגמת עלייה משנה לשנה.

כך, למשל, ב-2019 נהרגו 66 רוכבי אופנוע – כלומר, בממוצע, כל חמישה ימים נהרג רוכב אופנוע בישראל. בכל שנה מ-15 השנים שקדמו לשנה זו, מספר רוכבי האופנוע שנהרגו היה נמוך מזה. בסה"כ, בשנה זו, מספר ההרוגים בתאונות האופנוע היווה חמישית מסך ההרוגים בתאונות דרכים בישראל.

יתרה מכך, בתחילת 2020 פקד את ישראל (ואת העולם כולו) משבר הקורונה, שהפחית את יציאות התושבים מבתיהם, ואת התנועה בכבישים בפרט. למרות זאת, עד יולי 2020 נהרגו בישראל 34 רוכבי אופנוע, בעוד שעד יולי 2019, טרם משבר הקורונה, 27 רוכבים איבדו את חייהם.

    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    כמו כן, שיעור ההרוגים בתאונות אופנוע בחודשים ינואר-ספטמבר 2021, עלה בלא פחות מ-30.8% מבחודשים ינואר-ספטמבר 2020. מכך שמספר ההרוגים בתאונות אופנוע בישראל, נמצא במגמת עלייה משנה לשנה.

    מהם הגורמים לתאונות אופנוע?

    ישנם מספר גורמים מרכזיים לתאונות אופנוע, אשר שונים מעט מהגורמים לתאונות רכב פרטי, ועקב כך מספר תאונות האופנוע המתרחשות בכל שנה, הוא גדול יותר (ביחס לכמות רוכבי האופנוע):

    • האופנוע פחות בולט מהרכב הפרטי: האופנוע הוא כלי קטן וצר הרבה יותר מאשר רכב פרטי, ולפיכך הוא פחות בולט לעיני יתר הנהגים בכביש. כתוצאה מכך, קל יותר שלא לשים לב לאופנוע הנוסע בכביש, ולפגוע בו וברוכבו.
    • מעבר נתיבים בחוסר זהירות: לרבים מרוכבי האופנוע יש נטייה לעבור נתיבים במהירות ובחוסר זהירות. ייתכן שהסיבה לכך קשורה גם היא לעובדה שהאופנוע הוא כלי רכב צר מאוד, ולכן רוכבי האופנוע מניחים שהם יכולים לעבור נתיבים במהירות ובקלות. ואולם, בפועל, כשהם עושים זאת, ולעתים אף עוברים כמה נתיבים בו זמנית, הם מגבירים את הסיכוי לתאונה.
    • נהיגה בעייפות/תחת השפעת אלכוהול: כשאדם עולה על ההגה תחת השפעת אלכוהול או כשהוא עייף, דעתו משובשת ומגבירה באופן משמעותי את הסיכוי לקבלת החלטות לא נכונה על הכביש, שכתוצאה מכך תיגרם תאונה. הדבר נכון עוד יותר כשמדובר ברוכבי אופנוע, שכן אופנוע הוא כלי רכב הרבה פחות יציב מרכב פרטי, ובשונה מברכב פרטי – באופנוע אין דלתות או חלונות שיכולים להגן באופן יחסי על הנהג במקרה של תאונה.
    • רוכבי אופנוע נוטים להתעלם מחוקי התנועה: מכיוון שהאופנוע הוא כלי רכב קטן יותר וכן יכול לנסוע מהר ביתר קלות מאשר רכב פרטי, רבים מרוכביו נוטים לנסוע באור אדום, לא להתייחס לתמרורים שונים וכדומה.

    יש להבהיר, שגם כשתאונת אופנוע נגרמת באשמת הרוכב, הרי שאם נגרם לאחרון נזק גוף – חשוב שיפנה לעורך דין לתאונות אופנוע כדי לברר את זכאותו לפיצויים.

    אינפוגרפיקה-סטטיסטיקה של תאונות אופנוע בישראל

    איך ניתן למנוע או להפחית את תאונות האופנוע?

    ניתן לחדד בפני רוכבי האופנוע, הנוכחיים והעתידיים, את החשיבות בחבישת קסדה ובלבישת מעיל בעת רכיבה. ניתן אף להחמיר את העונש שניתן לרוכבים שלא משתמשים באמצעי מיגון אלה.

    בנוסף, ניתן להעלות את הרף לקבלת רישיון נהיגה על אופנוע, ולבצע הכנה יסודית ומקיפה יותר לכל המעוניינים להוציא רישיון שכזה. כמו כן, יש להגביר את המודעות (למשל ע"י פרסום באמצעי תקשורת מרכזיים יותר) להשלכות שיכולות להיות לתאונות אופנוע.

    ניתן למנוע, או לכל הפחות להפחית, את תאונות האופנוע ע"י העלאת הרף לקבלת רישיון נהיגה על אופנוע

    לסיכום, מספר ההרוגים בתאונות אופנוע בישראל, נמצא במגמת עלייה משנה לשנה.

    הגורמים המרכזיים לתאונות אופנוע הם העובדה שהאופנוע הוא קטן ופחות בולט מרכב פרטי, ולכן רוכביו נוטים להתעלם מחוקי התנועה ולעבור נתיבים בחוסר זהירות. גורם נוסף הוא נהיגה בעייפות/תחת השפעת אלכוהול.

    ניתן למנוע, או לכל הפחות להפחית, את תאונות האופנוע ע"י העלאת הרף לקבלת רישיון נהיגה על אופנוע, וכן ע"י הגברת המודעות להשלכות שיכולות להיות לתאונות אופנוע, מה שיגביר את ההרתעה מצד רוכבי האופנוע הנוכחיים ובעיקר העתידיים.

    *המופיע באתר Compensation אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין בו המלצה או חוות דעת. העושה שימוש בתוכן או המסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מידע חשוב נוסף