עורך דין תאונות - COMPENSATION

תאונת אופנוע כשלרוכב אין רישיון נהיגה בתוקף? מגיע לכם פיצוי כספי!

הוצאת רישיון נהיגה היא הצעד הראשון שאותו עובר כל נהג חדש העולה על הכביש. ללא רישיון בתוקף, חל איסור על נהיגה בכל כלי רכב המצריך רישיון שכזה. מטרת הרישיון להבטיח כי הנהג בקי בחוקי התנועה ונהיגתו אינה מסכנת אותו או את סביבתו.

נהיגה ללא רישיון היא אחת מעבירות התחבורה החמורות, בייחוד כשמדובר בנהיגה וברכיבה על אופנוע או קטנוע, כלי רכב המצריכים מיומנות נהיגה גבוהה בשל ניידותם ונחיתותם למול כלי הרכב  הממונעים והממוגנים יותר.

תוכן עניינים

רכבתי על אופנוע ללא רישיון ונפגעתי. האם אהיה זכאי לפיצוי?

חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים קובע מתי תוגבל הזכאות לפיצוי. אחד המקרים המובאים בחוק, הוא נהיגה ללא רישיון, זאת בשל מסוכנותו המודעת של הרוכב בכך שעלה על הכביש ללא רישיון בתוקף. יחד עם זאת מכיר החוק במקרה אחד שבו למרות שהנהג המעורב בתאונה נהג ללא רישיון, הוא יהיה זכאי לפיצוי כספי. יצוין כי למרות שהחוק מדבר על נזקי גוף, הוא הדין בנזקי רכוש:

  1. המקרה הוא – אי חידוש הרישיון בשל אי תשלום אגרה. והטעם הוא כי אי תשלום האגרה אינו מעיד על חוסר יכולתו של הנהג או אי בקיאותו בחוקי הנהיגה, אלא הוא כשל טכני הניתן לתיקון. יחד עם זאת, אי תשלום אגרה מעל 12 חודש, מצריך בחינת נהיגה מחודשת וממילא נהג ללא רישיון מעל 12 חודש, לא יהיה זכאי לפיצוי כיוון שהדבר מעיד על חוסר כשירותו לנהוג.
  2. הפסיקה אף הכירה בשלילת רישיון בשל עיקול שהוטל על הנהג בתוך שנה, כמצב שאינו שולל את הזכאות לפיצויים, שכן מטרתו של החוק היא סוציאלית ובית המשפט הכיר בעיקול רישיון ככזה שאינו מעיד על בקיאותו וכושרו של הנהג ומשום כך אינו שולל זכאות לפיצויים.
  3. אחד התנאים לפוליסה תקפה הוא נהיגה עם רישיון בתוקף. במקרה שנהג האופנוע נפגע לאחר שנהג ללא רישיון בתוקף, הרי שלכאורה הוא הפר את תנאי הפוליסה, דבר העלול להשליך על זכאותו לפיצויים.

    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    רכבתי על אופנוע ללא רישיון אבל לא הייתי מודע לכך, ונפגעתי. האם אהיה זכאי לפיצוי?

    ישנם מצבים שבהם נהג אופנוע מעורב בתאונה ונפגע וחברת הביטוח טוענת כי נהג ללא רישיון ולכן אינו זכאי לפיצויים. מנגד טוען הנהג כי לא ידע כלל שהוא נוהג ללא רישיון בתוקף. האם נימוק זה מזכה את נהג האופנוע בפיצוי כספי?

    1. נהג אופנוע נשפט על עבירת תעבורה שלא בפניו, ורישיונו נשלל או שמשרד הרישוי שלח לו הודעה על כך, וההודעה לא הגיעה אל הנאשם. בית המשפט פסק במקרה זה כי לשם שלילת זכאות הפיצויים בשל העדר רישיון בתוקף, נדרשת ידיעה ממשית של הנהג וכי העובדה כי בפועל נשלל רישיונו, אינה מספיקה כדי לשלול ממנו פיצויים.
    2. נהג אופנוע שנשלל רישיונו עקב עבירות תעבורה חמורות ונשלח לו זימון לקורס נהיגה. עורך דין תאונת אופנוע ששכר הנאשם טען כי הזימון לא הגיע לידי הנהג וממילא לא ידע על שלילת רישיונו. חברת הביטוח טענה כי עבירות חמורות אלו, שוללות ממנו את הזכאות לפיצויים. בית המשפט פסק גם כאן כי נדרשת ידיעה ממשית ולכן הנהג זכאי לקבלת הפיצויים מחברת הביטוח. עורך דין תאונת קטנוע היטיב במקרה זה לייצג את לקוחו ובכך אפשר לו לקבל את הפיצויים המגיעים לו, למרות סירובה של חברת הביטוח לשלמם טרם התביעה.
    3. אם אדם יודע כי הוא צפוי לקבל בדואר הודעת שלילה ואינו טורח לקחתה מסניף הדואר, הרי שבמקרה זה הוא נחשב כמי שיודע בפועל על השלילה. הדרישה היא כי העדר הידיעה על שלילת הרישיון תהיה בתום לב ולא תוך עצימת עיניים. מאידך, אם ההודעה נשלחה בדואר ללא ידיעת הנמען על תוכנה, הרי העובדה שלא הוציא את המכתב ולא ידע על השלילה, לא תשלול ממנו את הזכאות לפיצויים.

    לפעמים קיים גבול דק בין ידיעה לאי- ידיעה המזכה בפיצויים ולעיתים פיצויים אלו משמעותיים ביותר. ייצוג וייעוץ בידי עורך דין תאונת אופנוע, יכול להיות ההבדל שבין שלילת פיצויים לבין קבלתם.

    ייצוג וייעוץ בידי עורך דין תאונת אופנוע, יכול להיות ההבדל שבין שלילת פיצויים לבין קבלתםנפגעתי בתאונת אופנוע עם רוכב ללא רישיון בתוקף. מי יפצה אותי?

    אדם שהיה מעורב בתאונת אופנוע ומתברר כי נהג האופנוע אינו בעל רישיון בתוקף, כך שאין מבטח שניתן להפנות אליו את תביעת הפיצויים. מה יעשה אותו אדם שנפגע? לשם כך הוקמה קרן קרנית שהיא קרן ממשלתית לפיצוי נפגעי תאונת דרכים שאין להם מבטח להפנות אליו את תביעתם. הקרן תפצה את האדם שנפגע אולם תתבע מנהג האופנוע את מלוא כספי הפיצויים ששולמו ואף את הוצאות המשפט שנגרמו לה.

    ובשולי הדברים נסכם ונאמר כי נהיגה באופנוע ללא רישיון בתוקף היא עבירה חמורה. המחוקק הכיר בכמה מקרים שבהם גם נהג ללא רישיון יזכה בפיצוי כספי, זאת כאשר הרישיון לא חודש בשם טעמים טכניים בלבד. על הנהג לדעת ידיעה ממשית כי רישיונו נשלל כדי שייחשב כנוהג ללא רישיון. אדם שנפגע מרוכב אופנוע ללא רישיון, מגיש את תביעתו לפיצוי כספי, לקרן קרנית. גם במקרים אלו כדאי ורצוי להתייעץ עם עורך דין תאונת אופנוע הבקי בחוק ובפסיקה וייטיב לעמוד על זכויותיכם ולהציג קו הגנה אפקטיבי המותאם לנסיבות האירוע הספציפי.

    *המופיע באתר Compensation אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין בו המלצה או חוות דעת. העושה שימוש בתוכן או המסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מידע חשוב נוסף