עורך דין תאונות - COMPENSATION

חשוב לדעת מה קובע חוק נפגעי תאונות דרכים (סיוע לבני משפחה)

חוק נפגעי תאונות דרכים (סיוע לבני משפחה) (להלן: "החוק") התקבל בכנסת בשנת 2002, וכשמו כן הוא – נועד לסייע לאנשים שבן משפחתם נהרג בתאונת דרכים.

תוכן עניינים

מיהו "בן משפחה" ומהי "תאונת דרכים" לפי החוק?

בדומה לרוב החוקים הנמצאים בספר החוקים של מדינת ישראל, סעיף 1 לחוק מוקדש להגדרות. ראשית, מגדיר החוק מיהו "בן משפחה", וקובע שמדובר ב:

  • בן/בת זוגו של מי שנפגע בתאונת דרכים
  • בנו/בתו של מי שנפגע בתאונת דרכים
  • אביו/אמו של מי שנפגע בתאונת דרכים
  • אחיו/אחותו של מי שנפגע בתאונת דרכים
  • בן/בת משפחה אחר/ת שהיה/הייתה תלוי/ה במי שנפגע בתאונת דרכים.

    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    בנוסף, מבהיר החוק, שבו, "נפגע בתאונת דרכים" הוא מי שנהרג בתאונת דרכים. החוק אינו רלוונטי עבור בני משפחתו של מי שנפצע בתאונת דרכים, גם אם באופן קשה ביותר, אך נשאר בחיים.

    בנוסף, הגדרת המונח "תאונת דרכים" בחוק זהה להגדרה המופיעה בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כלומר:

    • מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה
    • מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על ידי גורם שמחוץ לרכב
    • מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו
    • מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי
    • מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי – לא מהווה תאונת דרכים.

    יש לציין שסעיף 7 לחוק, מבהיר כי החוק לא חל על בני משפחתו של מי שנפגע בתאונת דרכים בעת שירותו הצבאי, או בפגיעת איבה כפי שמוגדרת בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה.

    בן משפחתכם נפגע בתאונת דרכים? קיים מרכז סיוע עבורכם ועבור שכמותכם

    החוק מודיע על קיומו של מרכז סיוע לבני משפחתם של נפגעי תאונות דרכים, במשרד העבודה והרווחה (כיום – משרד הרווחה והביטחון החברתי). מרכז הסיוע מורכב מ:

    • מנהל שממנה שר הרווחה והביטחון החברתי, מבין עובדי המדינה שבמשרדו
    • שלושה נציגי משרדי ממשלת ישראל שממנה השר מאותו משרד מבין עובדי המדינה שבמשרד, והם: משרד הרווחה והביטחון החברתי (נציגו הוא יושב ראש צוות ההיגוי), משרד הבריאות ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים
    • נציג משטרת ישראל שממנה השר לביטחון הפנים
    • נציג המוסד לביטוח לאומי שממנה שר הרווחה והביטחון החברתי
    • חמישה נציגי ציבור שממנה שר הרווחה והביטחון החברתי: עובד סוציאלי כהגדרתו בחוק העובדים הסוציאליים, נציג המרכז לשלטון מקומי, פסיכולוג הרשום בפנקס הפסיכולוגים לפי חוק הפסיכולוגים, תשל"ז-1977, וכן שני נציגים של ארגונים המייצגים נפגעי תאונות דרכים.

    מרכז הסיוע נועד לקדם ולשפר את הסיוע שניתן לבני משפחתם של נפגעי תאונות דרכים, באמצעות משרדים ממשלתיים, רשויות מקומיות וגופים/יחידים נוספים, לייעל ולתאם את הטיפול באותם בני משפחה, להכין חומר כתוב שכולל מידע באשר לזכויותיהם ובאשר לשירותי קהילה ומוסדות לייעוץ ולטיפול בהם, וכן ליזום ולסייע בהקמה והנחיה של קבוצות תמיכה עבורם.

    מרכז הסיוע נועד לקדם ולשפר את הסיוע שניתן לבני משפחתם של נפגעי תאונות דרכיםמסירת הודעה לבני משפחה

    דבר נוסף שהחוק קובע הוא אופן מסירת ההודעה לבני המשפחה על כך שקרובם נפגע בתאונת דרכים. החוק מורה על הקמתה של יחידה משטרתית שתפקידה לרכז את כל ההודעות באשר לנפגעי תאונות דרכים ובאחריותה למסור הודעות לבני המשפחות של אותם הנפגעים.

    סעיף 5 לחוק קובע שהודעה בדבר מותו של אדם בתאונת דרכים צריכה להימסר לבן משפחתו על ידי שוטר, המלווה על ידי מי שממונה לכך על ידי הרשות המקומית וכן על ידי נציגים של גורמים אחרים, ככל שנדרש. עוד קובע הסעיף שכל רשות מקומית צריכה למנות עובד שאחראי לקיום הקשר עם היחידה המשטרתית ולתיאום בתוך הרשות המקומית, ובינה לבין הגורמים הנוספים שמונו או ימונו.

    *המופיע באתר Compensation אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין בו המלצה או חוות דעת. העושה שימוש בתוכן או המסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מידע חשוב נוסף