עורך דין תאונות - COMPENSATION

כיצד מחשבים את הפיצוי המגיע לנפגעי תאונות דרכים?

חישוב סכום הפיצויים לנפגע בתאונת דרכים לא מבוסס על חישוב מתמטי פשוט. החישוב נעשה באופן דומה לתביעות נזיקין, אולם בעוד שבתביעות נזיקין יש צורך להוכיח את הקשר בין גורם הנזק ותוצאותיו, בתביעות לאחר תאונות דרכים, אין צורך להוכיח זאת.

אז איך מחשבים פיצויי תאונת דרכים? בואו נראה.

כיצד מחשבים את הפיצוי המגיע לנפגעי תאונות דרכים?

תוכן עניינים

פיצויי על פי ראשי נזק

החוק לנפגעי תאונות דרכים מעמיד לנפגעי תאונות דרכים פיצויים מצד חברות הביטוח. מאחר וסכום הפיצויים לא עומד על סכום קבוע, אלא מבוסס על תחשיב שעשוי להיות שנוי במחלוקת, מומלץ להתייעץ ולהיעזר בעורך דין בעל ניסיון בכדי לקבל את סכום הפיצויים המקסימלי, בהתאם לנסיבות המקרה.

הפרמטרים המרכיבים את החישוב מכונים מבחינה משפטית "ראשי נזק" ואילו שקלולם לכדי סכום פיצויים מכונה "תחשיב הנזק".

דרגת הנכות – דרגת נכות הוא נתון הנקבע באחוזים לנפגע בתאונה. חישוב דרגת נכות נעשה על ידי מומחים רפואיים, המתמחים בנכויות שונים.

מה ההבדל בין נכות רפואית לנכות תפקודית?

נכות רפואית מתייחסת לפגיעה פיזיולוגית, כמו הערכת הנזק הרפואי שנגרם לאדם שמתקשה ללכת, להרים את היד וכדומה. נכות תפקודית מתייחסת לפגיעה בתפקוד, ביכולת להתקיים כאדם עצמאי ולהשתכר לפרנסתו.

יצוין, כי בחישוב סכום הפיצויים ניתן משקל גבוה יותר לנכות תפקודית על פני נכות רפואית. בפני חברת הביטוח עומדת האופציה לקבל או לדחות את התחשיב שהוגש לה או לפתוח במשא ומתן עם התובע והעורך דין המייצג אותו ולהציג חוות דעת אחרת מטעם מומחה רפואי.

    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    יש לציין כי במידה ואדם נפגע בתאונת דרכים ומסיבות שונות עמד בפני ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי ונקבעה לו דרגת נכות, קביעת הוועדה הרפואית לגבי דרגת הנכות תהיה בעלת תוקף גם בתביעת הפיצויים מחברת הביטוח.

    גיל – נפגע שגילו צעיר יותר, יקבל פיצוי בסכום גבוה יותר.

    הסיבה היא ההערכה כי אדם צעיר יאלץ להתמודד עם נכותו והפגיעה שנגרמה לו במשך שנים רבות, בנוסף לכך, שטרם התאונה לא מיצה את מלוא יכולתו להגדיל את הכנסתו ועל כן ההפסד שנגרם לו בעקבות הפגיעה תהיה גבוה יותר מאדם מבוגר.

    כושר השתכרות ופוטנציאל השתכרות –

    כושר השתכרות – נתון שנקבע על ידי השוואה בין הכנסתו של אדם לפני תאונת הדרכים ובין גובה הכנסתו לאחר התאונה.

    ההפרש בין שני הסכומים, ישמש כבסיס לחישוב ההפסד שיגרם לנפגע בשנים הבאות, עד שיפרוש לגמלאות.

    פוטנציאל השתכרות – נתון זה נקבע על ידי הערכה לגבי העלייה בהכנסתו של אדם במהלך חייו, אלמלא הפגיעה שנגרמה לו בעקבות התאונה.

    בחישוב פוטנציאל השתכרות נעשה לא פעם שימוש בסטטיסטיקות לגבי השכר בתחומי עיסוקם מסוים, בנתונים ממקרים דומים וכדומה. כשמחשבים את הנזק שנגרם לכושר השתכרות ופוטנציאל השתכרות התקופה אליה מתייחסים היא ממועד התאונה ועד לגיל פרישה.

    פיצוי עבור הוצאות כלכליות – הנזק הכלכלי הישיר שנגרם לנפגע כתוצאה מהתאונה, הוצאות על נסיעות, הוצאות רפואיות שונות, הפסדי פנסיה והוצאות סוציאליות, הוצאות עזרה אישית וסיעוד, גם הוצאות על ניידות והתאמת דיור לנכות, הוצאות על ציוד עזר רפואי מיוחד יילקחו בחשבון במקרה המתאים.

    מה עם פיצוי עבור כאב, סבל ועוגמת נפש?

    על פי חוק, במקרים בהם לא נותרה נכות צמיתה, רשאי בית המשפט לפסוק פיצוי עד לגובה של 10% מהסכום המקסימלי וזאת בהתאם לשיקול דעתו, בהתאם לתיעוד הרפואי שהוצג לו ולמצבו של הנפגע.

    רשאי בית המשפט לפסוק פיצוי עד לגובה של 10% מהסכום המקסימלי

    פרמטר נוסף הנבחן על ידי בית המשפט בהקשר – מידת ההפרעה שנגרמה לנפגע בחיי היום יום כתוצאה מהתאונה.

    כאב וסבל ועוגמת נפש במקרה של מוות בעקבות תאונת דרכים –

    במקרה בו, בשל התאונה אדם הלך לעולמו, בני משפחתו של המנוח רשאים לתבוע פיצוי מחברת הביטוח עבור כל הפסדיו בעקבות מותו בתאונה, בנוסף לפיצוי עבור כאב וסבל. כלומר, לצד רכיבי הפיצויים האחרים, יינתן פיצוי נוסף בגין עוגמת הנפש בשל הפטירה.

    בהתאם לחוק, גובה הפיצוי אותו תקבל משפחת המנוח מוגבל ל-25% מגובה הסכום המקסימלי.

    לסיכום, אופן חישוב סכום הפיצויים לנפגע תאונת דרכים לא מבוסס על חישוב מתמטי, לוקח בחשבון משתנים רבים העשויים להיות שנויים במחלוקת.

    *המופיע באתר Compensation אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין בו המלצה או חוות דעת. העושה שימוש בתוכן או המסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מידע חשוב נוסף