תאונת אופנוע היא תאונת דרכים שבה מעורב אופנוע אחד או יותר. תאונת אופנוע היא גם תאונה שבה האופנוע החליק או נפל על הכביש. תאונת אופנוע מסוכנת יותר מאשר תאונת דרכים "רגילה" מכיוון שרוכב האופנוע אינו ממוגן ומכיוון שהאופנוע אינו יציב כמכונית.
בצד היתרונות שבאופנוע על פני המכונית, שהם זיהום קטן יותר ותפיסת פחות מקום על הכביש, תאונת אופנוע היא מסוכנת יותר. בשל המסוכנות הרבה של תאונות אופנוע, חברות ביטוח רבות מסרבות לבטח את האופנועים, או גובות פרמיה גבוהה. לכן רוב רוכבי האופנוע נאלצים לבטח את עצמם ב"פול" (איגוד חברות הביטוח). מאמר זה נועד להציג סקירה קצרה על תאונות אופנוע בארץ ובעולם.
מאמרים פופולריים נוספים: ◄ עורך דין תאונת אופנוע ◄ תאונת אופנוע בזמן העבודה
קצת סטטיסטיקה
א. מספרים על תאונות אופנוע:
לפי מחקר של ד"ר דן מוקואס, בשנים 1999-2005 היו בישראל 18,132 תאונות שבהן היה מעורב אופנוע (לאו דווקא נמספר נפגעי רוכבי האופנוע). מהן, 263 היו תאונות אופנוע קטלניות. 1453 מתוכן היו תאונות עצמיות של האופנוע. לפי אותו מחקר, תאונות בלילה חמורות יותר מאשר תאונות ביום, וכך גם ככל שנפח מנוע האופנוע גדול יותר.
לפי נתוני אור ירוק, בשנת 2008 נהרגו 44 רוכבי אופנוע. נתון זה מתאים במידה רבה למחקר של ד"ר מוקואס, אשר כתוב בו שבתקופה של כמה שנים היו 263 תאונות אופנוע קטלניות. כמו כן, לפי אבנר, איגוד לביטוח נפגעי רכב, בשנת 1998 נהרגו 47 רוכבי אופנוע, וגם נתון זה תואם. לעומת זאת, בארה"ב נהרגו בשנת 2002 3,244 רוכבי אופנוע (על פי מכון NHTSA – וכך גם הנתונים הבאים המתייחסים לארה"ב).
לפי התאחדות תעשיית האופנועים האירופאית, 87% מתאונות האופנוע התרחשו בגלל טעות אנוש. בנוסף, נמצא במחקר שלרוכבים צעירים יש סיכון רב יותר להימצא באירוע של תאונת אופנוע מאשר רוכבים בוגרים יותר.
שימוש בקסדה מפחית במידה ניכרת את הסיכון לפגיעה ראש ולפגיעה קטלנית.
ב. תאונת אופנוע לעומת תאונה רגילה:
ככתוב באותו מחקר של ד"ר מוקואס, מתוך 1000 נפגעי תאונות אופנוע, יש 15 הרוגים. זאת לעומת 8.4 הרוגים בלבד על כל 1000 נפגעים מקרב הנהגים והנוסעים במכוניות.
הסיכוי בארה"ב למעורבות באירוע של תאונות אופנוע של רוכבי אופנוע או של מורכבים על אופנוע, גדול פי 27 מהסיכוי של נהג או נוסע ברכב פרטי. לפי הערכות מסוימות, באנגליה הסיכון למקרה של תאונת אופנוע קשה היא פי 9 לעומת הסיכון לתאונת דרכים רגילה קשה. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בעוד שהנסועה השנתית של אופנועים היא רק 1.9%, האופנועים מעורבים ב- 7.4% מהתאונות עם נפגעים.
בארה"ב, 2% מכלי הרכב הרשומים הם אופנועים. לעומת זאת, בישראל, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הם מהווים 3.8%.
מהו המצב המשפטי?
א. בישראל:
בישראל, בכל הקשור לנזקי הגוף, אין שאלה של אשם. אם עברת תאונת אופנוע (או כל תאונת דרכים), תקבל פיצוי מחברת הביטוח. חברת הביטוח שממנה יש לקבל פיצוי היא חברת הביטוח שביטחה את האופנוע (אם רוכב האופנוע או האדם המורכב על האופנוע הם שנפגעו). וזאת ללא קשר לשאלת מי אשם בתאונה. בכל הנוגע לנזקי הרכוש, יש להוכיח רשלנות ואשם כדי לקבל ממנו פיצוי. עם זאת, יש המבטחים את עצמם בביטוח למקרה שהם ייפגעו או למקרה שהם יפגעו באחרים, ואז חברת הביטוח תשלם את הפיצוי.
ב. בעולם:
בחלק נכבד של המדינות נהוג משטר אחריות של רשלנות ואשם גם באשר לנזקי הגוף וגם באשר לנזקי הרכוש. כך, אם רוכב אופנוע נפגע באירוע של תאונת אופנוע, הוא צריך להוכיח מי גרם לתאונה על מנת לקבל פיצוי. עם זאת, הוא יכול לבטח את עצמו מפני מצב כזה, ואז יוכל לקבל פיצוי מחברת הביטוח, וחברת הביטוח תתדיין עם מי שגרם לתאונה.
קצת על תרבות הנהיגה
לפי הדעה הרווחת (שמאמר זה לא מתכוון לאשר אותה או להכחיש אותה), תרבות הנהיגה בישראל טעונה שיפור, וזאת בלשון המעטה. בעולם, לפי הדעה הפופולארית, הנהגים נותנים זכויות קדימה אחד לשני ולא עושים ביניהם תחרויות. זאת ועוד, חלק מרוכבי האופנוע בחרו לרכב על אופנוע בשל אהבתם לאדרנלין. השילוב בין תרבות הנהיגה הרווחת בארץ לבין העובדה שרוכבי אופנוע אוהבים אדרנלין,לא מבשרת טובות לרוכבי האופנוע בארץ. לכן הם צריכים להיזהר במידה רבה יותר.
סיכום
כפי שהסטטיסטיקה מלמדת, הסכנה בנסיעה על אופנוע גדולה יותר מאשר נסיעה ברכב פרטי, וזאת בכל העולם. סביר להניח שסכנה זו נובעת מכך שרוכב האופנוע אינו ממוגן והאופנוע אינו יציב. אמנם בישראל אולי קל יותר לקבל פיצוי על נזק גוף, אך כנראה שאף אחד לא רוצה להיות מעורב בתאונת אופנוע ואז להיות זכאי לקבל פיצוי. למרות תרבות הנהיגה הרווחת בארץ, רצוי להיות זהירים בכביש.