עורך דין תאונות - COMPENSATION

רכיבה על אופנוע ללא ביטוח בתוקף – כל ההשלכות המשפטיות

מחירי ביטוח הרכב גבוהים, במיוחד כאשר מדובר ברוכבי אופנועים וקטנועים, ובמיוחד כאשר מדובר ברוכבים שהם מתחת לגיל 24. נהגים רבים מנסים "להוזיל עלויות" על ידי הימנעות מתשלום פוליסות הביטוח, אפילו פוליסת ביטוח החובה. למרות הפיתוי הכספי, לנהיגה ללא פוליסת ביטוח חובה בתוקף עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת.

רכיבה על אופנוע ללא ביטוח בתוקף - כל ההשלכות המשפטיות

תוכן עניינים

מה תפקידו של ביטוח החובה ומה הנוהל כאשר אין כזה?

ביטוח חובה אחראי לתשלום הטיפול הרפואי במקרה של תאונת דרכים שיש בה נפגעים. הפוליסה מכסה את הנהג עצמו וכן את הנוסעים והולכי רגל אשר מעורבים בתאונה.

בעבר, לאחר תאונת דרכים, חברות הביטוח רבו זו עם זו כדי להוכיח את אשמת אחד הנהגים. פיצויי הביטוח שולמו בהתאם לאשמה היחסית של הנהגים בגרימת התאונה.

הבעיה שהתגלתה בשיטה זו היה משך הזמן הארוך שעבר בין התאונה לבין קבלת הפיצוי הכספי. לפני התשלום היה צורך לברר אשמה, תהליך אשר גזל זמן רב. חוק הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים משנת 1975 קבע, כי תשלום הפיצוי מפוליסת הביטוח יהיה מנותק מנושא בירור האשמה.

כאשר מתרחשת תאונת דרכים אשר יש בה נפגעים, ולכל הנהגים המעורבים יש תעודת ביטוח חובה בתוקף, חובת חברת הביטוח לשלם פיצויים מיידית ללא קשר לברור השאלה באשמתו של מי נגרמה התאונה.

    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    כאשר מתרחשת תאונת דרכים עם נפגעים שבה לנהג אין ביטוח חובה, חוק פיצוי נפגעי תאונות דרכים אינו תקף. הנפגעים בתאונה יקבלו טיפול רפואי אך יתבקשו לשלם עבורו.

    נוסעים והולכי רגל יוכלו לתבוע את קרן קרנית. קרן קרנית היא קרן מיוחדת שתפקידה הוא לדאוג לפיצוי כספי במקרים מעין אלו. קרן קרנית אינה מפצה את נהג הרכב שנסע ללא תעודת ביטוח בתוקף אלא אם כן הוא אינו בעל הרכב והוא לא ידע ואף לא היה סביר שידע שתעודת הביטוח אינה מכסה אותו.

    במידה והתאונה הייתה באשמת הנהג שנהג ללא תעודת ביטוח חובה בתוקף, לא רק שקרן קרנית לא תפצה אותו בעבור פגיעותיו, אלא היא אף תתבע מהנהג שישלם עבור הפיצוי אותו קיבלו יתר נפגעי התאונה.

    תביעה על פי חוקי נזיקין

    כאשר מדובר בתאונה בין רכב ונהג אופנוע, ולנהג האופנוע אין תעודת ביטוח בתוקף, הוא יוכל לתבוע פיצוי מנהג הרכב, בתנאי שהוכיח כי התאונה הייתה באשמת נהג הרכב. במידה ומדובר בתאונה עצמית או כאשר מדובר באשמת נהג האופנוע הוא לא יקבל פיצוי כלל על הטיפול הרפואי שהוא עצמו קיבל, והוא אף עלול למצוא את עצמו נתבע על פיצוי שקיבלו נפגעים אחרים (במקרה כזה מומלץ לחפש עורך דין תאונות דרכים).

    מה העונש הצפוי על נהיגה ללא תעודת ביטוח חובה בתוקף?

    רכיבה על אופנוע ללא ביטוח חובה בתוקף היא עברה פלילית הנחשבת לעבירה כלכלית בעיקר. במידה ורוכב אופנוע נתפס ללא ביטוח חובה בתוקף הוא יזומן למשפט ושם ככל הנראה יפסק לו קנס כספי שיהפוך את אי תשלום פוליסת הביטוח ללא כדאית.

    במידה והתברר נושא ביטוח החובה במסגרת ביצוע עבירות תנועה אחרות או כתוצאה ממעורבות בתאונת דרכים, ההשלכות עלולות להיות חמורות הרבה יותר ולהגיע לכלל שלילת רישיון או החמרת העונש עבור העבירות האחרות אותן עבר הנהג. הדבר נכון גם ובמיוחד כאשר מדובר בנהג צעיר או בנהג שבעבר כבר הואשם בנהיגה ללא תעודת ביטוח חובה בתוקף.

    במידה ורוכב אופנוע נתפס ללא ביטוח חובה בתוקף הוא יזומן למשפט ושם ככל הנראה יפסק לו קנס כספיהשאלת האופנוע

    רב נהגי האופנוע עושים תעודת ביטוח על שמם בלבד, כיוון שמדובר בהוזלה של כ-25% מביטוח שהוא יקר מאד מלכתחילה. במקרה כזה אסור לבעל האופנוע להשאיל את האופנוע או "לתת סיבוב" לחבר כיוון שתעודת הביטוח אינה מכסה את החבר.

    במידה והחבר נתפס נוהג ללא ביטוח חובה בתוקף הרי שהוא יואשם בכך, אולם אם האופנוע נתפס במצלמה מבצע עבירה (נסיעה באור אדום, מהירות מופרזת וכדומה) הרי שהקנס והנקודות יגיעו לידי בעל האופנוע.

    העבירה תעבור לידי הנהג השואל רק אחרי שיתוף פעולה מצידו. אם הנהג השואל מבצע תאונת דרכים עצמית בה הוא נפגע, ייתכן ויוכל, בקשיים, לתבוע את קרן קרנית לאחר שיוכיח כי לא ידע שביטוח החובה אינו מכסה אותו ולא היה סביר שיברר זאת. במקרה זה צפוי בעל האופנוע להיתבע על כספי הפיצוי מקרן קרנית.

    במילים אחרות במקרה של השאלת אופנוע אשר הסתיימה בפגיעה צפויים להיפגע כספית גם בעל האופנוע וגם הנהג המשאיל. הנהג המשאיל ישלם בזמן וטרטור עד שכספי הפיצוי יועברו אליו, ואילו בעל הרכב צפוי להיתבע על כספי הפיצוי.

    ביטוח חובה לאופנועים הינו בגדר חובה, אך הסיבה שהוא כל כך יקר היא הסיכון המוגבר שרוכב אופנוע יהיה מעורב, באשמתו או שלא באשמתו, בתאונת דרכים אשר בה הוא ייפגע בה.

    ללא תעודת ביטוח חובה בתוקף, צפוי בעל האופנוע לא רק להיפגע גופנית מהתאונה אלא להרגיש את החור בכיס זמן רב מאד לאחר התאונה ולעתים אף לשלם על כך בשלילת רישיון בנוסף. למרות המחיר, בעלי ניסיון יודעים לספר כי ביטוח חובה בתוקף הוא לא רק על פי החוק, אלא גם מונע צרות רבות.

    *המופיע באתר Compensation אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין בו המלצה או חוות דעת. העושה שימוש בתוכן או המסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מידע חשוב נוסף