עורך דין תאונות - COMPENSATION

את מי תובעים במקרה של תאונת דרכים?

אופנועים וקטנועים נכללים בהגדרת המונח "רכב מנועי" בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. לפיכך, כלים אלה מחויבים בכיסוי ביטוח חובה. על כן, כל מי שנפגע כתוצאה ממעורבות עם אופנוע או קטנוע בתאונת דרכים ונגרם לו כתוצאה מכך נזק גוף, יהיה זכאי לפיצויים מחברת הביטוח שביטחה את האופנוע בביטוח חובה, ללא כל קשר האם הוא אשם בתאונה ואם לאו.

תוכן עניינים

את מי תובעים במקרה של תאונת דרכים?

פוליסת ביטוח החובה לאופנוע מכסה את הרוכב ואת המורכב עליו במקרה וייגרם להם נזק גוף כתוצאה מתאונה, בין אם מדובר בתאונה עצמית ובין אם מדובר במעורבות רכב מנועי אחר, וכן במקרה בו רוכב האופנוע יגרום לפגיעת גוף לאדם אחר כמו הולך רגל. לכן מרבית התביעות יתבררו מול החברות המבטחות בביטוח חובה. אולם, כאשר נמצא כי האופנוע נעדר כיסוי ביטוחי, יוכל הנפגע לתבוע את פיצוייו מול הקרן הממשלתית לנפגעי תאונות דרכים – "קרנית". במקרה כזה, רוכב האופנוע עלול למצוא עצמו נתבע בחזרה על ידי "קרנית", בגין כל הפיצויים ששילמה לנפגע בשל מערבותו בתאונה.
ביטוח חובה מוזל – במה מדובר?

    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    חברות הביטוח מציעות לנהגי אופנועים וקטנועים, ביטוח חובה מוזל. מדובר בפוליסה מוזלת שמכילה בתוכה רכיב של השתתפות עצמית בעת הפעלת הביטוח לתשלום פיצויים בגין נזקי הגוף של הנהג האופנוע בתאונה. הפוליסה המוזלת כוללת רכיב השתתפות עצמית עד לגובה של 25,000 ₪ בגין נזק שאינו ממוני – כגון כאב וסבל, ועל 7 ימי היעדרות ראשונים מעבודה בגין מחלה.

    כלומר, בקרות תאונת דרכים ובמקרה בו נהג האופנוע נפגע, הוא לא יקבל פיצוי על נזק נמוך מ-25,000 ₪ וכן לא יקבל החזר כספי עבור אובדן 7 ימי מחלה הראשונים בהם נעדר מהעבודה כתוצאה מהתאונה. במילים פשוטות, אם נהג אופנוע החליק ונפגע בפגיעות שאמורות לזכות אותו בפיצוי של 24,000 ₪, והוא לא עבד במשך 5 ימים, חברת הביטוח לא תפצה אותו, ולו בשקל אחד!

    מי שנהג על אופנוע ללא כיסוי ביטוח חובה ונפגע בתאונת דרכים ונגרמו לו נזקי גוף, לא יהיה זכאי לקבלת פיצוייםמעורבות של אופנוע ללא ביטוח חובה בתאונת דרכים

    ככלל, מי שנהג על אופנוע ללא כיסוי ביטוח חובה ונפגע בתאונת דרכים ונגרמו לו נזקי גוף, לא יהיה זכאי לקבלת פיצויים. החריג לכלל הוא כאשר ניתנה הרשאה לנהיגה על הכלי מאת בעליו, וכן כי הנהג שנפגע בתאונת הדרכים לא ידע ולא היה עליו לדעת שהוא רוכב על אופנוע שנעדר כיסוי ביטוחי (לדוגמה – אופנוע משלוחים). במקרה כזה, הנפגע זכאי לתבוע פיצויים מהקרן הממשלתית לנפגעי תאונות דרכים " קרנית". אולם, זו תחזור בתביעה משלה נגד מפר חובת הביטוח להשבת הפיצויים ששילמה לנפגע בתאונה זו.

    הולך רגל שנפגע בתאונת דרכים כתוצאה מפגיעת אופנוע שאינו מכוסה בפוליסת ביטוח חובה, כעיקרון רשאי לתבוע את נזקיו אישית מול הרוכב הפוגע, אולם סיכוי יכולת הפירעון יהיה נמוכים בהרבה לעומת תביעה נגד חברת ביטוח, שכן לרוב הרוכבים אין את האמצעים הכלכליים לפיצוי נזקיו של הולך הרגל. משכך, קבע המחוקק כי התאגיד "קרנית" יהיה אחראי על פיצוי הולך הרגל. לאחר פיצוי הולך הרגל, "קרנית" תתבע מרוכב האופנוע שרכב ללא ביטוח חובה תקף את מלוא הפיצויים ששילמה.

    נהג האופנוע, במיוחד אם הוא גם הבעלים של האופנוע, אחראי על רכישת ביטוח אופנוע חובה ותוקפו. לכן, במקרה של פגיעה בתאונת דרכים הוא איננו זכאי לפיצויים מהתאגיד "קרנית" ע"פ חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. על מנת לקבל פיצויים לנזקיו יצטרך רוכב האופנוע לתבוע פיצויים בדיני נזיקין רגילים, התלויים באחריות/באשמת המזיק, כלומר רוכב האופנוע אשר אשם בגרימת תאונת הדרכים לא זכאי לפיצויים על נזקי הגוף שנגרמו לו.

    רוכב האופנוע יהיה זכאי לפיצויים על נזקי הגוף שנגרמו לו, לאחר שיוכיח כי התאונה לא אירעה באשמתו (כי רכב כדין ובאופן סביר) אלא באשמת אחר (שגרם לתאונה כתוצאה מהתנהגותו במעשה או באי מעשה) ובכפוף לחוות דעת רפואית ערוכה כדין הקובעת את שיעור נזקיו (אם נותרה נעות לצמיתה או לא) והאם הם כתוצאה מהתאונה.

    *המופיע באתר Compensation אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין בו המלצה או חוות דעת. העושה שימוש בתוכן או המסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מידע חשוב נוסף