חגורת הבטיחות מהווה כלי מרכזי וחשוב ביותר בתאונות דרכים, השימוש בחגורת בטיחות תורמת באופן משמעותית להפחתה של תאונות. לפיכך, קיימת חובה חוקית לחגור חגורת בטיחות בעת נסיעה ברכב.
מה קורה במצב בו לא חגרתי חגורת בטיחות ונקלעתי לתאונת דרכים? המאמר ידון בכך.
מה החקיקה קובעת באשר לחגירת חגורת בטיחות?
תקנה 83 לתקנות התעבורה אוסרת על נהיגה או נסיעה ברכב ללא חגורת בטיחות אלא אם כן הנוהג והנוסעים בו חגורים בחגורת בטיחות או רתומים במושב בטיחות או במושב מגביה.
תקנה 364א, מגדירה כלי רכב שונים לפי סוגם ועל פי שנת היצור שלהם, אליהם החוק מתייחס.
תאונת דרכים כשהנפגע לא חגור בחגורת בטיחות
ניתן להניח, כי לאור הוראות החוק, תאונת דרכים ללא חגורת בטיחות היא אישו רב שיפסול מהנפגע קבלת פיצויים, עם זאת למרות החוסר אחריות אישית של הנפגע – אין משמעות לאי חגירת בטיחות.
באשר להיקף הפיצויים בגין תאונות דרכים לא רלוונטי מיהו האשם או האשם תורם ובאילו נסיבות התאונה קרתה.
מהי הענישה בגין נהיגה ללא חגורת בטיחות?
הענישה בגין נסיעה ללא חגורת בטיחות מתבטאת בקנסות ובנקודות רישיון די קבועות על פי המקרה –
- נהג שלא חגור – קנס בגובה 250 שקלים ו-6 נקודות רישיון.
- נוסע במושב הקדמי שלא חגור – קנס בגובה 250 שקלים ו-2 נקודות רישיון.
- נוסע במושב האחורי שלא חגור – קנס בגובה 100 שקלים ו-2 נקודות רישיון.
- ילד עד גיל שנה במושב הפונה לחזית – קנס בגובה 250 שקלים ו-6 נקודות רישיון.
- ילד עד גיל שלוש שלא חגור – קנס בגובה 1000 שקלים ו-6 נקודות רישיון.
- ילד עד גיל שמונה שלא חגור – קנס בגובה 750 שקלים ו-6 נקודות רישיון.
- ילד עד גיל 14 שלא חגור: קנס בגובה 500 שקלים ו-2 נקודות רישיון.
למי עומד פטור מחגורת בטיחות?
קיימים מספר סייגים לחובה לחגור חגורת בטיחות שמתירים במקרים שונים ובסוגי כלי רכב מסוימים את הפטור לחגורת בטיחות –
- אין חובת התקנת חגורת בטיחות על פי סוג הרכב -בכלי רכב מסוימים, בעיקר על פי שנת ייצורם, אין חובת התקנת חגורת בטיחות בכל המושבים ולפיכך לא מוטלת חובת חגירת חגורה על הנוסעים.
- נהג מונית הנוסעת בדרך עירונית – במצב בו נהג מונית נוהג בדרך עירונית, הוא לא חב בחובה לחגור חגורת בטיחות.
- נוסעי מושב אחורי של מונית בדרך עירונית – במצב בו מונית נוסעת בדרך עירונית, הנוסעים במושבה האחורי לא חייבים לחגור חגורת בטיחות.
- בקבלת פטור ממשרד הרישוי – קיימים מקרים מסוימים בהם משרד הרישוי רשאי להעניק פטור מחגורת בטיחות מטעמים רפואיים, בעיקר עבור אדם עם פגיעה בגפיו העליונות שמלאו לו 14 שנה, כאשר משקלו לא עולה על 35 ק"ג וגובהו לא עולה על 150 סנטימטרים.
יצוין, כי, התנאים הללו לא מהווים עילה כללית להימנע מחגירת חגורה, אלא מהווים בסיס לעילה פרטנית לקבלת פטור ממשרד הרישוי.
- נוסע או נהג ברכב בטחוני – במקרה בו הנוסע או הנהג עובד בשירות הביטחון הכללי והוא משמש כמאבטח או שוטר, בנוסף להחזקת פטור בכתב מראש שירות הביטחון הכללי, מקצין מוסמך או מהמפקח הכללי של המשטרה – יעמוד לזכותו פטור מלחגור חגורת בטיחות.
- חייל הנוסע ברכב מבצעי – לחייל הנוסע ברכב מבצעי יש פטור מלחגור חגורת בטיחות מטעמים מבצעיים.
- נהג בעת נסיעה לאחור – נהג המבצע נסיעה לאחור לא חייב לחגור חגורת בטיחות.
לסיכום, בישראל אין רלוונטיות לשאלה האם הנפגע שברכב חגר חגורת בטיחות בעת תאונת דרכים, הפיצוי בתאונת דרכים מובטח על פי חוק ללא קשר לאשם או לנסיבות.
כלומר, גם אדם שנגרם לו נזקי גוף כתוצאה מרשלנותו האישית שלא חגר חגורת בטיחות, יהיה זכאי לפיצויים, הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות בשל כך הוא כי שוטר משטרתי ירשום לנהג דו״ח תעבורתי.
האם כך המצב אמור להיות? שאלה טובה. מצד אחד, אדם שנפגע זקוק לפיצוייו כדי להתמודד עם הטראומה שחווה ולעיתים כדי לשרוד את פגיעותיו הפיזיות, אולם האם לא קיימת חובה אישית מוסרית וחוקית מינימלית?