עובד שכיר אשר נפגע בתאונת עבודה (לרבות תאונה שאירעה לו בדרכו הישירה לעבודה ובחזרה ממנה), יהיה זכאי לקבל מהביטוח הלאומי טיפול רפואי ראשוני ללא עלות בקופת החולים (ובמקרים רפואיים דחופים ניתן לקבל טיפול כאמור בחדר מיון). לצורך כך, יש למלא טופס "בקשה למתן טיפול רפואי לנפגע עבודה", הקרוי טופס ב.ל. 250, כאשר על המעסיק (או מי שמינה לכך) לחתום עליו.
חשיבות טופס בל-250
רק לאחר שהעובד הנפגע הציג לקופת החולים את הטופס החתום יקבל את כל הטיפולים הרפואיים הראשוניים הנדרשים לו מקופת החולים. לאחר הצגת הטופס הרופא המטפל ינפיק לנפגע "תעודה רפואית ראשונה לנפגע בתאונה" (בל/2201). התעודה תחתם על ידי הרופא המטפל, ותכלול אבחנה רפואית ופירוט לגבי הטיפול שהתקבל, לרבות התייחסות למשך התקופה בו העובד אינו מסוגל לעבוד כלל.
יודגש, כי התעודה הנ"ל תצורף בהמשך לתביעתו של העובד הנפגע נגד הביטוח הלאומי, לצורך הכרת התאונה כתאונת עבודה וקבלת דמי פגיעה (ביחד עם טופס ב.ל. 250 ומסמכים רפואיים נוספים).
דגשים לגבי מילוי טופס בל-250
- טופס ב.ל.250 אינו משמש כטופס תביעה לקבלת דמי פגיעה, ואין בו כדי להוות אישור כי התאונה מוכרת כפגיעה בעבודה.
- החלטה על הכרת התאונה כתאונת עבודה לפי חוק, תהא נתונה בידי הביטוח הלאומי במסגרת תביעת דמי הפגיעה, שיגיש לו העובד הנפגע.
- יש למלא את כל הפרטים בטופס באופן מלא ומדויק.
- כפי שיפורט להלן, לאור חשיבותו ורגישותו של המפורט בחלק השלישי של הטופס ("פרטי התאונה") מומלץ לנסח חלק זה תוך התייעצות עם גורם מומחה.
חלק 1 לטופס – "פרטי המעסיק"
בחלק זה יש למלא את פרטי המעסיק במלואם, כדלקמן:
- להקפיד על שם מלא של המעסיק. כך למשל, במקרה של מעסיק שהוא חברה, יש להקפיד לרשום את שם החברה כפי שרשומה ברשם החברות.
- מספר טלפון ומספר פקסימיליה של המעסיק. יש לרשום מספרים פעילים ותקינים אשר באמצעותם ניתן יהיה לתת מענה רלוונטי וראוי במידת הצורך.
- מען מלא ומעודכן של המעסיק.
- מספר תיק הניכויים של המעסיק במס הכנסה (ניתן למצוא בתלוש השכר).
חלק 2 לטופס – "פרטי התובע"
בחלק זה יש למלא את פרטיו האישיים של העובד הנפגע במלואם, כדלקמן:
- שם מלא (כפי הרשום בתעודת הזהות).
- מספר תעודת זהות.
- מין התובע (זכר/נקבה).
- קופת חולים/בית חולים – בשדה זה יש למלא את שם קופת החולים בה הנפגע חבר (מכבי, לאומית, מאוחדת, כללית) ולסמן את מעמדו בעבודה (עובד/עובד זר/ מתנדב/אחר). במקרים רפואיים דחופים, לצורך קבלת עזרה ראשונה, ניתן למלא במקום את שם בית החולים הקרוב.
חלק 3 לטופס – "פרטי התאונה"
- חלק זה, הוא למעשה חלק מאוד משמעותי ורגיש בטופס, במסגרתו מועלה על הכתב הגרסה הראשונית בדבר אירוע התאונה בו העובד נפגע בעבודה (פרטי התאונה: תאריך, שעה, מקום, כתובת, סוג העבודה שבוצעה בזמן התאונה, תיאור התאונה והאיבר שנפגע). לפיכך, יש לשים לב, לתוכן הסעיף ואופן ניסוחו, במיוחד כאשר המעסיק הוא זה שממלא הפרטים.
- בעת תיאור פרטי התאונה מומלץ לתאר את הפגיעה בפירוט ובדיוק רב ככל האפשר, תוך ציון כל איבר שנפגע (אף אם הנפגע אינו חש בו בכאב באותו הרגע).
- בהתחשב בהשלכות העשויות לחול בגין הרשום בחלק זה, במיוחד ביחס להכרת התאונה כתאונת עבודה בביטוח הלאומי וקביעת הזכאות לדמי פגיעה בהמשך, מומלץ מאוד שחלק זה ינוסח בסיוע עם גורם מקצועי מומחה בתחום.
חלק 4 לטופס – "הצהרת המעסיק"
- בחלק זה, על המעסיק לאשר את נכונות הפרטים שנמסרו בטופס ואת העובדה כי העובד הנפגע הועסק אצלו בזמן הפגיעה בעבודה.
- חשוב לציין, כי המעסיק רשאי גם להביע בחלק זה הסתייגות בכתב בעניין הפגיעה.
- חתימת המעסיק על חלק זה מהווה למעשה הכרה מבחינת המעסיק בלבד, כי התאונה שאירעה לעובד היא תאונת עבודה.
- יש לוודא שחתימת המעסיק כוללת את חותמתו הרשמית.
ניתן לראות, כי החשיבות של מילוי פרטי טופס ב.ל. 250 באופן מדויק ונכון היא קריטית לצורך מימוש זכויותיו של הנפגע בעבודה, ועל כן מומלץ לנקוט משנה זהירות בעת מילוי הטופס, ולהיוועץ עם גורם מקצועי מומחה בתחום.