פנייה לייעוץ אישי




    ועדות ערר של הביטוח הלאומי: מה ההבדל מוועדה רפואית רגילה ואיך מתכוננים?

    הביטוח הלאומי מהווה רשת ביטחון חיונית עבור אזרחים הזקוקים לסיוע כלכלי בעקבות נכות או פגיעה. עם זאת, לא תמיד ההחלטות שמתקבלות בוועדות הרפואיות משקפות במדויק את מצבו האמיתי של האדם ואת הזכאות המגיעה לו.

    מערכת הערעורים בביטוח הלאומי נועדה לתת מענה למקרים בהם המערער סבור כי יש לבחון מחדש את ההחלטה. עם זאת, ישנן סמכויות הקיימות לוועדת הערר אשר חשוב להכיר טרם הגשת הערעור.

    ועדות ערר של הביטוח הלאומי: מה ההבדל מוועדה רפואית רגילה ואיך מתכוננים?

    תוכן עניינים

    מהי וועדה רפואית רגילה?

    כאשר אדם מגיש בקשה לקבל קצבה מהביטוח הלאומי, ישנו צורך לשלוח את האדם לבדיקה בוועדה הרפואית. הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי נועדה כדי לקבוע את אחוזי הנכות של האדם הבא אליה, כך שיקבעו לו אחוזי הנכות שמגיעים לו והוא יקבל קצבה בהתאם.

    הוועדה כוללת רופא מומחה שמטרתו היא לקבוע את דרגת הנכות וכמו כן גם מזכיר שתפקידו לרשום את הדברים הנאמרים על ידי האדם ואת פרוטוקול הוועדה. אנו יודעים כי במידה והאדם המבקש סובל מכמה ליקויים שונים, ייתכן ויבקשו לבדוק אותו על ידי מספר רופאים מומחים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהם שלבי הוועדה הרפואית?

      בעת הוועדה הרפואית, יש מספר שלבים שאותם צריך לעבור-

      1. עיון במסמכים – רופא הוועדה יעיין במסמכים הנמצאים בתיק הרפואי של האדם. לאחר העיון, האדם יתבקש להיכנס לחדר ולהראות תעודה מזהה הכוללת תמונה. לאחר מכן, יציג הרופא את עצמו ואת תחום המומחיות שלו.
      2. בדיקת המצב הרפואי – האדם יפרט את הליקויים הרפואיים מהם הוא סובל וכיצד הם משפיעים עליו. אנו ממליצים לאדם להכין דף בו מפורטים כל הליקויים והקשיים הנלווים לכך. אחרי הצגת הליקויים, הרופא יחליט האם יש צורך בבדיקה גופנית.
      3. סיכום הדיון וקביעת אחוזי הנכות – לאחר העיון במסמכים, שמיעת האדם ובדיקתו במידת הצורך, יקבע הרופא את אחוזי הנכות הראויים.

      אם ישנה היכרות בין הרופא בוועדה לאדם אשר מבקש לקבל קצבה מהביטוח הלאומי, הרופא לא יוכל להיות חלק מהוועדה וישובץ רופא אחר במקומו. מעבר לכך, בהנחה והרופא סבור כי על האדם לעבור בדיקות נוספות טרם קביעת אחוזי הנכות, יחכו לתוצאות הבדיקות ורק לאחר מכן יגיעו להחלטה.

      מה שמגיע - "אם ישנה היכרות בין הרופא בוועדה לאדם אשר מבקש לקבל קצבה מהביטוח הלאומי, הרופא לא יוכל להיות חלק מהוועדה"

      כיצד מגישים ערר על החלטת הוועדה?

      בוועדה הרפואית קובעים את אחוזי הנכות וגם את תאריך תחילת הנכות לאדם. האדם יכול לערער על כל אחת מההחלטות הללו בעניינו, כאשר על אחוזי הנכות ניתן לערער רק במקרים בהם נקבעו פחות מ80% נכות רפואית.

      את הערר צריך להגיש תוך 60 ימים ממועד קבלת ההחלטה. מניסיוננו, ישנה חשיבות רבה להגשת הערר מוקדם ככל הניתן. את הערר יש להגיש בכתב, ויש צורך לצרף נימוקים לכך. הערעור על החלטת הוועדה הרפואית יבחן בפני הוועדה הרפואית לעררים, המורכבת מכמה רופאים.

      מה מוסמכת וועדת הערר של הביטוח הלאומי להחליט?

      בוועדת הערר, בדומה לוועדה הרפואית הרגילה, יוצגו הרופאים בפני המערער. גם כאן, אם ישנה היכרות אישית בין אחד הרופאים למערער, יוחלף הרופא. לאחר הצגת חברי הוועדה, על המערער לפרט את הטיעונים העומדים מאחורי הגשת הערר בצורה מסודרת.

      ישנם מקרים בהם וועדת הערר תחליט לבצע בדיקה גופנית נוספת, ובמקרים אלו באפשרות המערער להיכנס עם מלווה. במקרים בהם לא מבקשת וועדת הערר לערוך עוד בדיקה, ההחלטה תתבסס על המסמכים הרפואיים הנמצאים בתיק.

      חשוב לנו להדגיש כי בסמכות וועדת הערר להוסיף אחוזי נכות, אך יש ביכולתה גם להפחית אותם בהתאם לממצאים. במידה והוועדה שוקלת הפחתה של אחוזי הנכות, המערער יכול לבטל את הערר שהגיש ולהשאיר את אחוזי הנכות שנקבעו לו לאחר הוועדה הרפואית הרגילה.

      היערכות נכונה לקראת ועדת הערר

      וועדת הערר מתנהלת באופן שונה מהוועדה הרפואית הרגילה. ההבדלים העיקריים טמונים בסמכות הוועדה לא רק להעלות את אחוזי הנכות אלא גם להפחיתם, בהרכב רחב יותר של רופאים מומחים ובאפשרות לבטל את הערר במידה והמצב עלול להחמיר.

      הכנה נאותה לקראת וועדת הערר כוללת הכנת רשימה מסודרת של הליקויים והקשיים הנלווים, איסוף מסמכים רפואיים עדכיים והבנה של הסיכונים שבהליך. אנחנו בפורטל מה שמגיע כאן עבורכם על מנת לענות לכם על כל שאלה בנושא.

      * יש לכם הצעות לעדכון/תיקון התוכן? אנא כתבו לנו כאן

      *המופיע באתר מה שמגיע אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין בו המלצה או חוות דעת. העושה שימוש בתוכן או המסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

      נושאים באתר
      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף
        הצעה לשינוי/תיקון תוכן באתר

        מצאתם טעות, שגיאה, אי דיוקים בתוכן?

        חסר לכם מידע נוסף שנכון לדעתכם להוסיף?

          קבלו מראש את תודתנו והערכתנו הכנה!