עורך דין תאונות - COMPENSATION

אילו פיצויים מגיעים לך בגין תאונת דרכים עם אופניים חשמליים?

ילד דהר בפראות עם אופניים חשמליים ופגע בך. האם תוכל לדרוש ממנו פיצויים? באיזו עילה? והאם תוכל לתבוע את ההורים שלו? על תביעת פיצויים בגין תאונת אופניים חשמליים – במאמר שלפניכם.

תופעת האופניים והקורקינטים החשמליים הפכו למכת מדינה. אתה הולך לתוּמך במדרכה, כשלפתע מגיח נער רכוב על אופניים חשמליים, חותך אותך בפראות, ועוד לפני שהספקת לקלוט מה קורה, הוא כבר הספיק להיעלם בעיקול הרחוב.

ברוב המקרים זה מסתיים בלא כלום, אך במקרים מסוימים הולכי רגל נפגעים באופן משמעותי מהאופניים החשמליים [באחד המקרים שדווחו בחדשות, קשיש נהרג כתוצאה מפגיעת אופניים חשמליים].

תוכן עניינים

אם נפגעת מאופניים חשמליים, תוכל להגיש תביעת פיצויים נזיקית כנגד הרוכב הפוגע. תביעת הפיצויים יכולה לכלול את כל סוגי הנזק שנגרמו לך כתוצאה מהתאונה, לרבות נזקים נפשיים. בית המשפט ידון בתביעה, ובמידה והוא יכריע כי אכן קיימת עילה נזיקית, הוא יחייב את רוכב האופניים הפוגע בפיצויים.

רכיבה רשלנית מהווה עילה נזיקית המזכה בפיצויים

בכדי לקבוע האם קמה עילה נזיקית כנגד רוכב האופניים, בית המשפט בוחן האם הוא התרשל בהתנהגותו. מהי רשלנות? רשלנות היא מצב בו מוטל על הפוגע להיזהר שלא לפגוע בך, ובכל זאת הוא מתרשל בכך.

רכיבה על אופניים חשמליים במדרכה הינה לכאורה התנהגות רשלנית. על פי החוק, אסור לרכב על אופניים חשמליים במדרכה [אלא רק בימין הכביש או בשבילים מסומנים], ומי שלא נזהר בכך לכאורה הינו רשלן. כמו כן, רכיבה על אופניים חשמליים שאינם עומדים בתקן הנדרש היא לכאורה בגדר רשלנות. מקרה נוסף שניתן לראותו כרשלנות הוא מקרה בו רוכב האופניים הינו ילד מתחת לגיל 14. על פי החוק, אסור לרכב על אופניים חשמליים מתחת לגיל 14, וילד שעושה זאת הוא לכאורה מתנהג ברשלנות.

    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

    תביעת פיצויים כנגד רוכב אופניים מתחת לגיל 12

    כאשר הפגיעה נגרמה על ידי רוכב אופניים מתחת לגיל 12, לא ניתן לתבוע אותו באופן ישיר. כך קובע סעיף 9 לפקודת הנזיקין:

    "לא תוגש תובענה נגד אדם על עוולה שעשה אותה בטרם מלאו לו שתים עשרה שנים"

    האם ניתן לתבוע את ההורים של הקטין הפוגע? התשובה לכך אינה חד משמעית. בניגוד למדינות מסוימות בהן יש אחריות שילוחית אוטומטית של ההורים כלפי ילדיהם, בישראל אין אחריות כזו. תביעה כנגד הורי הקטין הפוגע אפשרית רק כאשר הם עצמם התנהגו באופן שניתן לראותו כרשלנות. לעניין זה ראוי לצטט את דברי השופט דני צרפתי [בפסק דין 2966/01]:

    "בדין הישראלי אין אחריות שילוחית ואחריות

     כוללת של הורים, בתור שכאלה, לרשלנות ילדיהם. אחריות הורה ככל אחריות נבחנת על פי דיני הרשלנות הכלליים, כשהורה ככלל חב חובת זהירות ישירה של השגחה על מעשיי ילדו שלא יזיק, זאת לפי מידת הזהירות הרגילה של הורה סביר. חיוב הורה, אם כן, במעשי ילדו מותנה בהוכחת חובת זהירות קונקרטית וכן קיומם של יתר מבחני הרשלנות, לרבות הפרתה של חובה זו וקיומו של קשר סיבתי בין ההפרה לנזק שנגרם".

    על פי החוק, אסור לרכב על אופניים חשמליים מתחת לגיל 14, וילד שעושה זאת הוא לכאורה מתנהג ברשלנות

    אם כן, בכדי לתבוע את הורי הקטין הפוגע, יש להראות כי הם התרשלו בהתנהגותם עד כדי כך שניתן לראותם כאחראיים ישירים לפגיעה. לכאורה ניתן לטעון כי היות והחוק א

    וסר על ילד מתחת לגיל 14 לרכב על אופניים חשמליים, הרי שהורים שרכשו לילד מתחת לגיל 12 [!] אופניים חשמליים הינם בגדר רשלנים. אם טענה זו תתקבל בבית המשפט, הרי שניתן יהיה לתבוע פיצויים מהורי הקטין הפוגע.

    *המופיע באתר Compensation אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין בו המלצה או חוות דעת. העושה שימוש בתוכן או המסתמך עליו, עושה זאת באחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מידע חשוב נוסף