לייעוץ ראשוני ללא התחייבות:
077-9974772

תביעות קטנות – המסלול המהיר לצרכנות נבונה

שאלות בנוגע לנושאי צרכנות מומלץ להפנות לפורום צרכנות>>

בית המשפט לתביעות קטנות מהווה מסלול איכותי ומהיר לצרכנות נבונה. מדוע? תביעות קטנות נועדו על מנת שיתאפשר לכל אדם שנפגע מן הבחינה הצרכנית לקבל את כספו בחזרה ואף לקבל פיצוי היכן שיש הצדקה לכך. תביעות קטנות הן בהישג יד של כל אחד וגם אדם חסר אמצעים יכול לפנות אל הליך של תביעות קטנות.

תביעות קטנות כשמן כן הן, הן תביעות כספיות קטנות כאשר שווי התביעה לא יכול לעלות מעל תקרה מסוימת אשר משתנה מעת לעת. כיום עומדת התקרה המקסימאלית על 31,200 ₪. מהן תביעות קטנות בעצם? כפי שנאמר, תביעות קטנות נועדו להגן על צרכנים ועל כן תביעות קטנות הן תביעות כספיות צרכניות. אלו תביעות להחלפת מצרך, לתיקון מצרך או לחילופין לביטול עסקה.

להליך של תביעות קטנות יש יתרונות רבים ומשמעותיים עבור התובע ויתרונות אלו הופכים את המסלול של תביעות קטנות למסלול המהיר לצרכנות נבונה. במה דברים אמורים? צרכנות נבונה משמעותה לא רק הקנייה עצמה אלא גם לדעת לעמוד על זכויותינו הצרכניות. כאשר נגרם לצרכן עוול, אין לו כל סיבה לוותר ולסגת לאחור אלא תביעות קטנות מאפשרות לו לקבל תמורה טובה יותר עבור כספו או לבטל את העסקה ולקבל את כספו בחזרה.

תביעות קטנות – נקודות מרכזיות

טרם נפנה לדון ביתרונות הגדולים של תביעות קטנות, חשוב לדעת את המאפיינים של ההליך הזה ואלו הן הנקודות המרכזיות:

1. זכאות להגשת תביעה – הזכאות להגשת תביעות קטנות הנה של אדם פרטי בלבד. תאגיד או חברה אינם זכאים להגיש תביעה במסגרת של תביעות קטנות. החריג הוא מצב שבו הוגשה תביעה קטנה נגד חברה והיא מבקשת להגיש תביעה שכנגד. במצב דברים כזה, היא רשאית לעשות זאת במסגרת תביעות קטנות.

2. הליך ללא עורכי דין – הצדדים בהליך של תביעות קטנות אינם מיוצגים על ידי עורכי דין אלא הם בעצמם מציגים את טענותיהם. העדרם של עורכי דין מאולם בית המשפט הופך את הדיון לגמיש יותר ולבלתי פורמאלי מה שמקל מאוד על ניהול דיון ביעילות ובאפקטיביות.

3. הגבלת מספר התביעות – על מנת שהליך תביעות קטנות לא ינוצל לרעה ישנה מגבלה על מספר התביעות שניתן להגיש בשנה אחת והוא עומד על 5 תביעות. כאשר אדם הגיש תביעה נוספת החורגת מן התקרה, תועבר תביעתו לבית המשפט השלום והוא ידון בה.

4. העברת דיון מחוסר התאמה – תביעות קטנות מועברות לבית המשפט השלום גם במקרים של חוסר התאמה. למה הכוונה? אופיין של תביעות קטנות הוא חוסר המורכבות שבהן ואי לכך, ניתן לסיים את הדיון בהן במהירות. כאשר מוגשת תביעה במסגרת של תביעות קטנות אך מדובר בתביעה אשר דורשת דיוני הוכחות רבים והיא מורכבת במהותה, היא אינה מתאימה להתברר בבית המשפט לתביעות קטנות ולכן היא מועברת לבית המשפט השלום.

תביעות קטנות – יתרונות גדולים

תביעות קטנות הן תביעות פשוטות אשר לא מצריכות דיונים ארוכים בין כותלי בית המשפט. העדרם של עורכי הדין מן האולם יחד עם סמכותו של בית המשפט לתביעות קטנות להתגמש מבחינת סדרי הדין, מאפשרים לבית המשפט לתביעות קטנות לסיים את הסכסוך המשפטי במהירות וביעילות. הדבר הופך כמובן את ההליך של תביעות קטנות למסלול המהיר לצרכנות נבונה כי צרכן אשר נגרם לו עוול, כדאי לו לפנות אל תביעות קטנות לקבל סעד.

אחד היתרונות החשובים של הליך תביעות קטנות הוא כי פסק דין בתביעה ניתן בסיום הדיון או עד 7 ימים לאחר מכן לכל היותר. למותר לציין כי בכל בית משפט אחר, לוקח זמן רב לקבל פסק דין מבית המשפט ולעיתים כמה שנים. הסיבה לכך טמונה בדיוני ההוכחות הרבים שיש לקיים בתביעות מורכבות אך תביעות קטנות הן תביעות כספיות פשוטות במהותן.

יתרון נוסף וחשוב בהליך של תביעות קטנות הוא האגרה הנמוכה העומדת על אחוז אחד בלבד מסכום התביעה. האגרה הנמוכה מאפשרת לכל אדם ואדם להגיש תביעות קטנות, ללא קשר למצבו הכלכלי. במסגרת הליך של תביעות קטנות נחסך מן התובע עלויות שכר הטרחה שהיה צריך לשלם בכל מקרה אחר וזאת כאמור משום שבתביעות קטנות הצדדים מייצגים את עצמם.

תביעות קטנות – היכן מגישים?

לצדו של כל בית משפט שלום ישנו בית משפט לתביעות קטנות. יש להגיש את התביעה לפי אחת מן האפשרויות שלהלן:

1. מקום המגורים – אפשר להגיש תביעות קטנות בבית המשפט אשר באזור השיפוט שלו מתגורר הנתבע או שמקום העסק שלו נמצא שם.

2. המקום בו נוצרה ההתחייבות נשואת התביעה – ניתן להגיש את התביעה באזור השיפוט של בית המשפט בו נמצא מקום יצירת ההתחייבות: מקום רכישת המוצר למשל.

3. מקום המעשה – אם התביעה עניינה מעשה או מחדל כלשהו, אפשר להגיש את התביעה באזור השיפוט בו נעשה המעשה או המחדל.

תביעות קטנות – מילת סיכום

לאור הדברים שלעיל ניתן להבין כי הליך של תביעות קטנות הוא ללא ספק המסלול המהיר לצרכנות טובה. ככל שיותר צרכנים יממשו את זכותם, כך יתעשתו החברות והגופים השונים ויבינו כי בישראל ישנם צרכנים נבונים היודעים לזהות מוצר טוב.

 

עו"ד ערן אלזם: "אנשים שניזוקו בתאונות שונות נמצאים בדרך כלל בנקודת שפל גדולה שמביאה לשינוי פתאומי באורח חייהם. אני רואה שליחות לעזור לנפגעים אלו להתמודד ככל שניתן עם המצב אליו נקלעו, ברגישות ובנחישות, ולדאוג שיקבלו את הפיצוי הראוי בגין הפגיעה".

עו"ד ערן אלזם הרוויח את ניסיונו הנרחב בתחום הנזיקין לאחר שעבד מספר שנים כעו”ד שכיר במשרד עו”ד מבין המובילים, הוותיקים והידועים המתמחה בתחום נזקי-הגוף. כיום, משרדו מייצג אך ורק אזרחים שנפגעו בתאונות שונות בתביעותיהם כנגד המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח השונות וגופים אחרים האחראיים לפצותם. ליצירת קשר עם עו"ד ערן אלזם – 077-9974772

פנייה לייעוץ אישי



כדי למנוע ספאם, אנא בחר מהתמונות:רכב.



אין באמור לעיל ובאתר תאונת אופנוע משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי או תחליף לכך; כמו כן התוכן באתר תאונת אופנוע לא מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, ויש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו מתיישן. כל המסתמך על המידע באתר תאונת אופנוע עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!